Drumul de la Future Factory către Print4All – o discuție despre evoluții posibile

Digitalizare, sustenabilitate, inovație, oameni: acestea sunt valorile fundamentale ale viitoarei industrii asupra cărora diferiți reprezentanți ai lanțului de aprovizionare au căzut de acord și care vor sta la baza expoziției Print4All 2022, ce se va desfășura în perioada 3-6 mai 2022 la Fiera Milano.

Drumul spre Print4All 2022 continuă, fiind marcat de numeroase întâlniri și evenimente de formare profesională organizate de ACIMGA și ARGI – cele două asociații promotoare ale evenimentului. Future Factory 2021, evenimentul anual organizat de ACIMGA, a avut loc pe 15 și 16 septembrie și a reunit toți jucătorii din lanțul de aprovizionare al industriei de imprimare cu diverși experți în economie, pentru a iniția o discuție deschisă despre noile reglementări și tendințe pe care piața este chemată să le urmeze.

Evenimentul cu o durată de două zile având tema „Viitorul în slujba omului”, la care au participat peste 150 de persoane în sală și 700 conectate prin streaming, a pus accentul pe sustenabilitate și pe rolul oamenilor în industria de printing, punând totodată în evidență nevoile și potențialul industriei – acestea reprezintă și subiectele principale care vor fi abordate în cadrul programului de formare profesională și al expoziției Print4All 2022.

Scenariu: către noi economii

Schimbarea în curs de desfășurare, accelerată în mod indirect de pandemie, trebuie abordată de către toți jucătorii din lanțul de aprovizionare prin concentrarea asupra valorilor (sustenabilitate și oameni) pe care consumatorii le consideră acum decisive în procesul de achiziție. Această evoluție trebuie monitorizată și gestionată cu ajutorul colaborării și dialogului continuu. Un exemplu al acestei abordări deschise este colaborarea dintre ACIMGA și VDMA, cele două asociații ce reprezintă producătorii din Italia și Germania – expresie a excelenței în producție. Disponibilitatea celor două asociații de a coopera a dus la crearea unei mese rotunde și a unui acord de export pentru a ghida producătorii, asociațiile și furnizorii de servicii din cadrul celor două piețe spre redresare.

Evoluțiile viitoare și calea italiană către inovare

În mai puțin de cinci ani digitalizarea va avea un impact major asupra modului în care facem afaceri și producem, prin înlocuirea sarcinilor de rutină și punerea accentului pe inventivitatea umană. Odată cu dezvoltarea Industriei 4.0 vom trece de la 35 la 75 miliarde de dispozitive conectate în rețea. Acest lucru nu înseamnă că numărul de resurse angajate în acest sector se va modifica, dar va trebui să se schimbe modul în care ele lucrează. Pentru a face față provocării reprezentate de digitalizare, trebuie să pregătim oamenii să lucreze în mod diferit deoarece nu vor mai exista granițe fizice sau temporale. Mașinile vor fi conectate și vor putea fi accesate 24/7 – un avantaj competitiv și productiv extraordinar, dacă suntem pregătiți pentru el.

Italia are oportunitatea de a deveni un actor principal în această schimbare, însă trebuie să adopte propriul său model, care nu poate fi – din cauza caracteristicilor culturale – nici modelul american (extrem de competitiv), nici modelul chinezesc (foarte ierarhizat). Avem nevoie și de o abordare italiană a inovării, orientată către o participare mai amplă a tuturor jucătorilor din lanțul de aprovizionare la schimbarea pe care o trăim.

Astăzi conceptul de companie de succes s-a schimbat. Am trecut de la giganții din domeniul petrochimic la marile platforme digitale, care au devenit noile companii de top din economia noastră. Acest nou mod de a face afaceri va afecta toate sectoarele, eliminând barierele dintre producători, distribuitori și consumatori. Este o economie în spirală care ne obligă să reinterpretăm relațiile de afaceri.

Provocarea sustenabilității

Împreună cu digitalizarea, sustenabilitatea este cea mai mare schimbare care trebuie monitorizată deoarece are impact asupra întregului lanț de aprovizionare, de la producători până la consumatorii finali. Aceasta este o provocare căreia trebuie să-i facem față urgent, întrucât responsabilitatea corporativă devine din ce în ce mai importantă pentru părțile interesate, în special pentru investitori. Consumatorii sunt la rândul lor din ce în ce mai conștienți de importanța conceptului de sustenabilitate: conform datelor Ipsos, în ultimii 10 ani numărul consumatorilor care au conștientizat acest aspect a crescut de la 7% la 39%.

Atingerea obiectivelor de sustenabilitate – care nu se mai referă doar la impactul asupra mediului, ci și la conceptul de bunăstare și diversitate – necesită o colaborare constantă între jucătorii lanțului de aprovizionare, dar și între companiile concurente. Modelul individual va trebui să se intersecteze cu activitatea celorlalți. Tranziția va fi costisitoare – ceea ce trebuie luat în considerare – dar nu mai poate fi amânată, iar tehnologia poate deveni cel mai bun aliat pentru gestionarea resurselor și a proceselor de producție.

Potrivit Nomisma, ambalajul – primul contact al consumatorilor cu produsele sustenabile pe care le caută – ar putea face diferența în ceea ce privește creșterea gradului de sustenabilitate. 55% dintre consumatori caută să achiziționeze produse care nu sunt ambalate în exces, în timp ce 41% doresc ca acestea să fie fabricate din materiale reciclabile. În plus, 81% dintre consumatori caută pe etichetă informații despre cum să recicleze corect ambalajele.

Industria ambalajelor poate și trebuie să urmărească să fie din ce în ce mai sustenabilă. Conform Eurostat, în Italia ambalajele însumează în prezent 211,2 kg/cap de locuitor – față de o medie europeană de 174,6 kg/cap de locuitor – cu o rată de reciclare de 66,3 %, ceea ce o plasează pe locul trei în topul celor mai responsabile țări din Europa din acest punct de vedere. Aceasta este o provocare pe care sectorul trebuie să și-o asume, având în vedere poziția centrală a sustenabilității în Planul Național de Redresare și Reziliență: 69 de miliarde de euro vor fi alocate pentru tranziția către practicile ecologice, termenul “sustenabilitate” fiind menționat de 465 de ori în cadrul documentului.

Mesele rotunde: rolul lanțului de aprovizionare în procesul de schimbare

Viziunile și eforturile jucătorilor din lanțul de aprovizionare al industriei de imprimare au fost prezentate în cadrul diferitelor mese rotunde pe parcursul celor două zile ale Future Factory. Producătorii, proprietarii de branduri, retailerii și tipografii au luat cu toții parte la o serie de discuții.

Care este rolul producătorilor de echipamente în acest mediu complex? Tehnologia schimbă modul în care industria își desfășoară activitățile. Patru cuvinte-cheie au fost utilizate în cadrul dezbaterilor: digitalizare, sustenabilitate, servitizare și oameni. Digitalizarea revoluționează modul în care funcționează industria, iar pentru implementarea acesteia avem nevoie de o abordare mentală diferită, de investiții continue în cercetare și dezvoltare, dar și de o deschidere pentru inovare. Conectarea echipamentelor sporește eficiența, însă schimbă și modul în care producem și vindem. Servitizarea și posibilitatea de hibridizare transformă relația cu clientul într-o conexiune continuă și reciprocă, în care feedback-ul este esențial pentru a crea soluții noi și din ce în ce mai personalizate și unde mentenanța face parte din pachetul de bază al vânzării. În ceea ce privește sustenabilitatea, nu există o singură soluție valabilă pentru toți, ci este mai degrabă vorba despre echilibrarea nevoilor de producție, de optimizarea resurselor și de economisirea energiei. Acest lucru înseamnă să se facă cele mai bune alegeri în fiecare context particular, alegeri în care oamenii fac adesea diferența. Aici intervine cel de-al patrulea cuvânt-cheie: oamenii. În prezent progresul reprezintă colaborarea din cadrul lanțului de aprovizionare, o sinergie între specialiști care implică toți actorii – de la cei care furnizează materia primă la cei care realizează și personalizează ambalajul, până la cei care îl reciclează. Aceasta este singura modalitate de a transforma industria într-un ecosistem care să combine avantajele materialelor eco-sustenabile cu tehnologiile de imprimare ce au impact redus asupra mediului – cum ar fi cele care utilizează cerneluri pe bază de apă – și cu practicile responsabile.

Potrivit proprietarilor de branduri, inovația nu poate exista fără sustenabilitate. Cu toate acestea, există un mit care trebuie demontat dacă vrem să facem alegeri în cunoștință de cauză: costul sustenabilității nu poate fi transferat către consumator, deoarece acesta nu este deloc pregătit să îl accepte. Așadar, pentru branduri sustenabilitatea este în primul rând o alegere legată de propria identitate, un fel de cod etic pe care îl adoptă știind că atât consumatorii cât și investitorii de astăzi resping din ce în ce mai mult ideea ca o companie să vândă un produs fără să ia în calcul și consecințele. Din acest motiv, eforturile se concentrează intens asupra sfârșitului ciclului de viață al produsului, asupra posibilității de a avea ambalaje 100% reciclabile, de a descoperi noi utilizări creative pentru deșeuri și de a propune noi ambalaje care deși integrează diferite materiale, facilitează reciclarea și eliminarea corectă a acestora.

Sustenabilitatea este un subiect de interes și pentru retaileri, o alegere care ia forma unei contribuții concrete la reciclarea ambalajelor, dar care se extinde și la căutarea de noi ambalaje (de exemplu bioplasticul ales de Esselunga pentru ambalarea laptelui) și proiecte precum „Ancora più buoni” („Și mai buni”) de la Penny Market Italia, campanie derulată cu scopul de a vinde la un preț redus fructe și legume care sunt parțial deteriorate dar încă potrivite pentru consum, o parte din încasări fiind direcționate către organizația de caritate Food Bank (Banca de Alimente).

Pe de altă parte, furnizorii de servicii de imprimare abordează conceptul de sustenabilitate concentrându-se pe două elemente: procesul de producție – tipul de cerneală utilizată și reducerea volumului de apă necesară pentru spălare – și materialele pe care le folosesc. Aici apare problema eliminării corespunzătoare a deșeurilor deoarece diversitatea de materiale complică capacitatea consumatorului de a face diferența între ele. Cum pot producătorii de ambalaje și furnizorii de servicii de imprimare să propună pieței un produs reciclabil? Lucrând cu hârtie și cerneluri, reducând numărul pașilor de finisare și orientând concret clienții către o alegere sustenabilă. În cele din urmă, pentru a înțelege dacă industria lor este cu adevărat sustenabilă, furnizorii ar trebui să evalueze potențialul reciclabil al materiilor prime utilizate.

www.print4all.it/en 

Redactia Afaceri Poligrafice

Adaugati un comentariu

Lasă un răspuns

Caută în tot websiteul

Generic selectors
Potrivire exactă
Caută doar în titlu
Caută doar în conținut
ANUNȚURI
COMPANII
EVENIMENTE
Filtrează după categorii
ALTE MODALITATI DE IMPRIMARE & INSCRIPTIONARE
CREATIE & EDITARE & WEB DESIGN
DIVERSE
FINISARE
INTELIGENTA ARTIFICIALA
MARKETING
OPORTUNITATI IN DOMENIU
PACKAGING
POVESTI DE SUCCES
PRODUCTIE PUBLICITARA & SIGNALISTICA & PROMOTIONALE
TIPAR DIGITAL
TIPAR OFFSET
Inchide