Impactul printului si finisarii digitale asupra competitivitatii pe piata

Interlocutorul nostru de astazi este dl Otto Danko, reprezentant al Digidon S.R.L., implicat in vanzarile XEIKON in Romania si de asemenea in ale multor altor branduri relevante. Echipa Afaceri Poligrafice a comunicat in mai multe ocazii cu acest domn astfel incat putem sa va subliniem fără nicio exagerare ca Otto ne-a demonstrat cu fapte – solutii tehnice si oferte – capacitatea sa de analiza si selectie a solutiilor tehnologice potrivite tipului de comenzi pe care trebuie sa-l rezolve intreprinzatorul. In continuare va prezentam sinteza lui Otto pe subiectul Impactul printului si finisarii digitale asupra competitivitatii pe piata:

In ultimul timp se pune mereu intrebarea care este impactul tehnologiei digitale pe piata din Romania, mai ales in comparatie cu restul Europei. Iar observatia unanima este ca fata de vestul continentului, in zona rasariteana a Europei exista o presiune foarte mare pe partea de costuri atunci cand discutam despre achizitionarea de echipamente digitale.

De cand a ajuns tehnologia de imprimare digitala in piata din Romania – pentru ca in occident a patruns demult – impactul a fost si a ramas considerabil, iar motivul este acela ca acopera nevoia pentru seriile mici si cel mult medii pe partea de printuri comerciale, dar si in sectorul de ambalaje. Exista anumite domenii de activitate in acest sector care solicita cantitati mici si probabil ca de aceea au si aparut echipamente specializate pentru serii mici si mijlocii. Exista si cateva modele industriale de proportii care au o productivitate foarte mare; doar ca se vand la niste preturi prohibitive raportat la situatia din Romania: 2-3 milioane de EUR pentru un echipament care le face pe toate, in functie de producator si de conditiile comerciale oferite.

Desi exista cerinte si pentru astfel de modele, totusi foarte multe companii aleg sa foloseasca mult mai mult echipamente mici decat sa investeasca foarte mult intr-unul mare. Dar in general, acest gen de echipamente raspund cerintelor marilor producatori. Dar este important de remarcat ca in cazul acestor producatori, deciziile de digitalizare se iau mai intai in vest, dupa ce echipamentele digitale au fost implementate si testate acolo chiar si pe perioade de ani de zile. Cand companiile se confrunta cu volume mari, nu sunt neaparat incantate de tehnologia digitala. In cazul in care volumele incep sa scada, atunci intervine ajutorul din partea digitalului.

Cu alte cuvinte, scaderea volumelor pe piata a impulsionat trecerea spre tehnologia digitala; de fapt, este vorba despre scaderea volumele pe lucrare; nu in general – desi firmele mari impart lucrarile pe culori diferite, de la tara la tara, pe impact, pe scris, pe cod de bare, pe tot ce inseamna aceste date astea variabile; si atunci automat este nevoie de o solutie intermediara digitala. Sau alternativ, se pot monta anumite capete de imprimare pe linia de productie care sa administreze datele variabile din printurile lor.

Vom aborda impactul printului si finisarii digitale in cateva segmente de piata, respectiv printul comercial si industrial, cutiile de carton ondulat si display-urile, printul pe materiale textile si industria de publicitate.

1. Printul digital in sectorul comercial si in cel industrial
Fapt este ca datele variabile devin incet-incet o necesitate, atat in zona de etichete, cat si in zona de print comercial. De multe ori este greu de crezut ca este nevoie de date variabile in printul comercial. Dar avem cele mai multe discutii cu genul de clienti care cauta solutii pentru date variabile. Iar acolo avem mai multe solutii tehnice in care putem livra un echipament care sa faca doar printul de date variabile.

Avem un partener din Polonia, Envy Group, care are o experienta mare la activ ca firma mica, pentru ca este o zona care nu se poate dezvolta foarte mult; deci nu e o solutie tehnica care poate fi vanduta in foarte multe locuri. Daca o companie nu-si permite sa-si cumpere un echipament de print digital de productivitate mare, capabil sa printeze, sa spunem, 150 de metri pe ora si are deja la dispozitie o solutie clasica de print, atunci prima optiune este sa-si monteze un echipament mai mic cu care sa faca datele variabile, fie pe linia de productie curenta, fie separat. Compania poate recurge la aceasta optiune fie in cazul unor tiraje mai mici, fie din cauza capacitatii financiare mai reduse a firmei respective.

Companiile romanesti au o capacitate financiara destul de limitata si asta fiindca de cele mai multe ori preturile practicate de acestea sunt atat de mici, incat la sfarsitul anului multe tipografii se bucura daca au o rata de profit de 3-5%, ceea ce intr-un fel este un lucru bun. Insa in fiecare caz, atunci cand apare nevoia de a face alte investitii, este un lucru rau, pentru ca niciodata firmele nu acumuleaza suficient capital incat sa fie convenabila o investitie ulterioara.

In Romania, cumpararea echipamentelor in general functioneaza foarte, foarte bine. Insa comparativ, companiile cumpara mult mai mult pe considerente de pret decat pe considerente de solutii tehnice potrivite. Cu alte cuvinte, alegerea unei imprimante nu depinde de nevoia tehnica – digitala sau clasica – ci mult mai mult este luat in calcul costul de achizitie. Pana la urma, un produs poate fi executat atat cu ajutorul tehnologiei digitale, cat si cu al celei clasice. Si atunci de multe ori managerii prefera un echipament offset second-hand, in loc sa se orienteze spre unul digital care ar putea rezolva toate problemele din productie ale companiei.

Bineinteles ca pe termen lung costurile de achizitie ale unui model offset clasic sunt mai mici, insa lucrurile pot deveni dezavantajoase daca se iau in calcul timpii de asteptare, de instalare, de punere in functiune sau defectiunile care apar si rezolvarea lor. Si asta pentru ca in cazul multor echipamente second-hand, piesele de schimb se gasesc foarte greu sau este necesara o perioada lunga de asteptare pana ajung, fiind expediate din tari indepartate. Deci in sectorul etichetelor industriale, tehnologia digitala este destul de limitata, iar pe partea comerciala firmele cauta echipamente digitale doar cand trebuie sa fabrice produse in tiraje mai mici sau cu date variabile. In concluzie, cerintele pietei sunt in crestere pentru produse ce solicita investitia intr-un echipament digital corect.

In privinta echipamentelor vandute de Digidon pe zona de print digital comercial, discutam despre productia de etichete realizate de imprimante de la compania Xeikon care vinde atat echipamente inkjet, cat si laser. Si atunci, in alegerea unei solutii tehnice, trebuie avute in vedere mai multe criterii: tipul printului (doar fata sau fata-verso), gradul de fidelitate al reproducerii, calitatea imprimarii. De asemenea, in cazul unui echipament inkjet, e important tipul de cerneala pentru care se opteaza: pe baza de apa sau solvent sau UV. Apoi, trebuie avute in vedere calitatea printului, bineinteles, costurile (pentru echipamentele inkjet, costul este mai mare ca pentru unul laser), substratul (adica care e materia prima pe care se face imprimarea). Astfel, pentru tehnologia UV exista mult mai multe optiuni – ma refer in zona aplicatiilor industriale – deoarece in cazul printului comercial, pentru seriile chiar mici, unde se afla imprimantele mici cu alimentare din coala, lucrurile stau altfel. Acolo nu exista optiune pentru inkjet si deci ramane laserul clasic.

Nu in ultimul rand, importanta in alegerea solutiei tehnice de print digital industrial este certificarea privind siguranta alimentara de care au nevoie produsele companiilor; mai precis FCG sau FCA, aceasta din urma putand fi obtinuta pentru anumite tehnologii, dar nu si pentru altele. Nu demult, Xeikon a lansat noua imprimanta cu laser care a fost prezentata la Fespa ce are toate certificarile, inclusiv pentru industria alimentara si care poate produce si tapete. In acest moment, tapetul este un subiect foarte interesant, si asta pentru ca exista deja, inclusiv in Romania, producatori de tapete care printeaza cu tehnologii neadecvate – cum ar fi cu UV sau cu ecosolvent. Mai exact discutam din punctul de vedere al sanatatii, in mai ales in cazurile in care o camera este complet acoperita cu tapet printat.

In privinta materialelor, se pot gasi materiale pentru tapet care sa se potriveasca cu aceste tehnologii; trebuie mers cu gandurile ceva mai departe. Sau pentru tapet se poate folosi tehnologia latex, care este o tehnologie mai buna, desi nu foarte buna. Exista anumite certificari in aceasta zona, pentru ca cerneala este certificata oarecum pentru productia de tapet, ori sunt necesare aceleasi certificari si in cazul ecosolventului si al latexului. Da, Pink Gold, Green Gold sunt aceste certificari care se acorda. Daca o companie detine o fabrica de tapet, ar putea utiliza o imprimanta de acest gen, desigur daca exista si volume pentru a merita investitia, din moment ce evident este considerabila.

2. Cutiile de carton ondulat si display-urile
Pentru imprimare, exista UV-urile si apoi cerneala pe baza de apa, dupa care putem trece la seriile mici sau dimensiuni foarte mari in ce priveste ambalajul propriu-zis. Si toate acestea implica utilaje cu deschidere mare, dupa care vin finisarile. Cand vine vorba de finisari, exista mesele de taiere, masinile de confectionat cutii, iar ulterior lipirea sau aplicarea adezivului. Pe cartonul ondulat, imprimarea se realizeaza cu imprimante UV de mare productivitate, imprimante flatbed cu dimensiuni de 2×3 m, 3×3 m sau 3,5×3 m, 3,5×2 m, depinzand de fiecare producator in parte; este o zona care functioneaza destul de bine.

Un factor este si marimea firmelor; pentru ca unii folosesc acest gen de imprimante in productie si poate au mai multe imprimante care produc seriile mici – echipamentele UV plane; iar altii folosesc acest gen de imprimanta doar pentru mostre. Deci se poate merge pe imprimarea UV cu imprimante flatbed – aceasta e o solutie tehnica pentru cutiile de carton ondulat. Bineinteles ca inclusiv in zona de publicitate, cei care detin intreaga linie si pot sa produca diverse lucruri in publicitate, de multe ori accepta lucrari si pe zona de cutii, serii mici si tot felul de combinatii, intr-o piata diferita.

Pe acest segment de imprimante UV de productivitate mare, reprezentam firma Imprimo din Spania, care aduce carcasele de imprimante din China, iar in Spania le echipeaza cu partea electronica – capete de imprimare si programe software. Acestea sunt imprimante superioare din perspectiva operarii, a programelor software si a calitatii componentelor electronice de pe echipament.

Dupa modelele UV, avem imprimante dedicate pentru cutiile de carton ondulat cu cerneala pe baza de apa, single-pass. Si aici reprezentam firma Santee din America si avem destul de multe instalari pentru aceasta zona. Cand discutam despre imprimantele single-pass, acestea sunt optiunea ideala nu neaparat pentru o fabrica de cutii de carton ondulat, ci de multe ori pentru firme care cumpara cartonul formatat si il imprima cu date variabile, cu branduri diferite, cu produse diferite, cu culori diferite sau designuri diferite – si asta pentru ca sunt echipamente extrem de usor de exploatat si stabile. In plus, impactul asupra clientului creste daca o cutie este fabricata personalizat, iar acest lucru se poate realiza cu costuri minime. Acest gen de imprimante sunt lansate in piata atat pentru producatorii de cutii de carton ondulat, cat si pentru alte sectoare care nu sunt din industria noastra, efectiv pregatind cutiile clientilor lor in zona de produse personalizate, dar se potrivesc si asa, si asa.

Deci tot de zona de imprimante se leaga si seriile mici sau dimensiunile foarte mari ale unor cutii: cand este vorba despre serii mici, obligatoriu trebuie realizate pe imprimantele UV sau pe single pass-uri sau pe alte imprimante cu cerneala pe baza de apa. Iar cand dimensiunile sunt foarte mari, sunt necesare imprimante cu o latime a printului de 3,5 m, iar in cazul cutiilor total atipice, este nevoie de 3×10 m. Cand discutam despre lucrari in serii mici cu dimensiuni foarte mari, automat sunt utilizate echipamente digitale, pentru ca nu exista tipuri de lucrari de dimensiuni foarte mari care sa necesite un volum prea mare.

Dupa imprimare vin finisarile, dar inainte de finisari trebuie sa discutam despre inca o tehnologie de imprimare, si anume flexo. In aceasta zona, reprezentam un producator din Cehia, Solarco, ce livreaza echipamente de confectionat cutii de carton ondulat cu o linie completa si digitala; de fapt este semi-digitala, dar totusi eu o numesc digitala, pentru ca fisierul este importat in programul masinii, iar programul masinii dicteaza cum trebuie pozitionate manual cutitele, bigurile, stantele. Si de ce le numesc totusi digitale? Pentru ca acest proces de setare a masinii dureaza cinci minute. Deci, pentru a trece de la o lucrare la alta, este nevoie de cinci minute. In acelasi echipament exista modulul de imprimare flexo. Si atunci aceste masini sunt optime in zona de serii medii.

Echipamentele UV si cele cu cerneala pe baza de apa single-pass merg poate pe seriile mai mici. Aici vorbim de serii medii, pentru ca pe un astfel de model se pot produce, dar fara date variabile, 2000 de cutii pe ora si in plus se poate trece de la o lucrare la alta din cinci in cinci minute. Aceste masini vin in configuratii diferite: de la configuratia cea mai mica in care nu se pune un modul de print pana la configuratia cea mai avansata, cu pana la trei module de print flexografice, in care printul poate fi de 0,5×1 m. Dintr-o placa mare se pot confectiona trei cutii mici. Iar aceasta optiune se numeste free-out, adica „3-afara”. Se introduce un singur carton mare si se obtin trei cutii mici, fiecare dintre ele avand grafica ei nedigitala. In configuratia lor maxima, aceste echipamente sunt cu preluare automata in palet fiind de mari dimensiuni, iar cu ajutorul acestora se efectueaza operatiuni de taiere, biguire, stantare, print, debavurare, iar apoi capsare sau lipire pe un alt echipament.

Echipamentele de la Solarco pe care le comercializam sunt de la cele simple, Boxmatic, pana la cele extrem de complexe, cu alimentare automata si preluare automata in palet, cu alte cuvinte o linie completa de producere a  cutiilor. Iar in aceasta zona, de trei ani reprezentam aceasta firma in Romania, iar anul acesta in luna noiembrie am lansat pe piata trei masini, dintre care una este foarte mare, dar fara preluare in palet (deci cu alimentare din palet); contine module de print, dar cu preluare manuala. Viteza de print a masinii este de 2500 de cutii pe ora. Pe aceste masini se pot confectiona cutii de lungimi atipice; de exemplu chiar 10 sau 20 m.

In schimb, echipamentele Solarco nu dispun de o configurare digitalizata a cutitelor si a bigurilor, pentru ca atunci cand se digitalizeaza pozitionarea cutitelor si a bigurilor si se lucreaza pe cartoane mai groase, din 10 cutii, 8 se vor inchide diferit. Mai exact, atunci cand se automatizeaza pozitionarea cutitelor si bigurilor, in cartonul ondulat exista forte foarte mari, si ca atare orice miscare poate sa dea o cutie defecta sau o inchidere interpretabila a cutiei respective. Este si motivul pentru care Solarco nu a dorit sa renunte la pozitionarea manuala. Ca atare si-a digitalizat in totalitate interpretarea fisierului si apoi este specificat exact unde trebuie pozitionat cutitul sau bigul in functie de tipul de lucrare, in functie de faptul daca exista sau nu acel modul optional de free-out, ca sa poata fi produse trei cutii dintr-o placa mare.

Cat despre setari, acestea sunt simple, in sensul ca indiferent daca dintr-o placa iese o singura cutie sau trei cutii identice, dar cu print diferit pe ele, setarea dureaza la fel de mult. In ce priveste grosimea cutiilor, se pot confectiona chiar si cutii cu 7 straturi, dar, in functie de grosimea cartonului, este nevoie sa fie montate pe echipament scule diferite. Masinile nu se vand din stoc, ci se construiesc la cerere, venind cu scule adaptate nevoilor specifice ale clientului, insa configuratia de baza este identica la toate.

Cand vine vorba despre seriile mici, se utilizeaza mult mese de taiere. Experienta demonstreaza ca taierea si biguirea digitala este o necesitate in piata si nu prea exista multe solutii digitale. Si atunci se ajunge la nevoia de a avea 3, 4, 5 sau chiar 6 mese de taiere, pentru ca este destul de dificil pentru cutii. In cazul display-urilor, datorita formelor foarte neobisnuite, solutia este masa de taiere, mult mai utilizata decat liniile automate care pot taia si bigui cartonul.

In zona meselor de taiere, suntem reprezentantii firmei Comagrav din Cehia, care de 30 de ani este un producator de routere CNC, iar de mai mult de 15 ani produce si mese de taiere. Pentru aceste mese de taiere care se potrivesc in zona de cutii de carton ondulat, avem si sistem de alimentare si preluare automata cu vacuum. Mai precis, cutia sau display-ul se preia din palet, se plaseaza pe masa, se prelucreaza si apoi se pune jos in partea cealalta. Anul acesta, automatizarea a castigat teren la noi.

De la Comagrav, ceea ce se potriveste aici in discutia noastra este cartonul ondulat. Aici vorbim despre mese de taiere, dar la capitolul routere poate stam mult mai bine in piata decat pe partea meselor de taiere, si asta pentru ca pe zona de rute premium avem mult mai putini competitori. Cand este vorba despre mese de taiere si routere CNC, exista echipamente chinezesti, respectiv echipamente premium. Pentru echipamentele premium exista liderii mondiali Zünd si Esco, dar si alti producatori, ceva mai mici, care produc in Europa sau in SUA. Pe partea de routere CNC, in Europa si America exista mult mai putini producatori, iar routerele sau mesele de taiere Comagrav au o precizie extrem de mare: de 0,0000 si un numar. Iar compania Comagrav este poate mai putin cunoscuta in zona de cutii de carton ondulat decat este cunoscuta in zona de automotive. Aceste echipamente pot fi gasite in foarte multe fabrici, producand tot felul de garnituri pentru industria automobilelor, unde este nevoie de o mare precizie, pentru ca in cazul cutiilor de carton ondulat nu este nevoie de precizia respectiva.

Pe partea de routere Comagrav, am instalat cel putin 10 echipamente in Romania, iar acum, in noiembrie, vom livra o super-masina cu latimea de 2,5 m si lungimea de 4 m, prevazuta cu un motor de frezare de 10 kilowati. La Comagrav putem configura un router de acest gen cu o precizie foarte mare, cu o constructie extrem de solida, pentru ca acest echipament cantareste 3,5 tone. Deci pe acesta, pe langa motorul de frezare foarte puternic, putem monta si cutite oscilante sau cutite standard de taiere, role de biguire, un sistem de camere pentru a putea taia orice fel de material, inclusiv cutii de carton ondulat sau display-uri. Este un utilaj complex cu utilizari in mai multe sectoare. In seriile mai scurte se poate confectiona chiar si o singura garnitura de masina sau o singura cutie de carton ondulat.

In final, exista partea de aplicare a adezivului pentru cutii si pentru display-uri cu ajutorul unui echipament digital cu care compania Digidon a venit la All2Print Show. A fost o premiera, atat pentru ca in general nu se prea merge la targuri regionale cu acest gen de echipamente, cat si pentru ca noi am instalat acel model in productie in Romania. Masina, produsa de compania poloneza Felix Gluer, a fost adusa la targ, dupa care am livrat-o unui client din Bucuresti. Deci aceste echipamente sunt ideale pentru display-uri, cutii de carton ondulat in serii mici sau medii si intr-o tipografie clasica.

Orice firma care se foloseste pentru lipire manuala de cel putin 4-5 angajati se poate orienta spre digitalizarea solutiei de aplicat adezive si are niste avantaje enorme. Pe aceste masini se pot monta adezivi la rece si la cald; se poate trage o linie cu adeziv rece si o linie cu adeziv cald una langa cealalta. Aceste masini se potrivesc inclusiv in zona de aplicatii diverse, unde avem nevoie de lipirea plasticului in zona mai industriala. Deci ca si acoperire, ele pot functiona si in zona industriala si se potrivesc in foarte multe locuri, chiar pentru aplicat adeziv si pentru productia de pungi.

Pe aceste echipamente, alimentarea si eliminarea sunt deocamdata manuale. Anul viitor la Drupa se va veni cu o solutie de alimentare automata, dar aceasta va fi potrivita doar pe anumite segmente sau pe anumite produse. Odata aplicat adezivul, ulterior inchiderea se efectueaza manual. Astfel, de la opt oameni pe linia de productie care aplica adezivul si inchid cutiile, personalul poate fi diminuat la mai mult de jumatate, iar productivitatea poate fi triplata.

3. Printul pe materiale textile
Cu trei ani in urma a aparut in China tehnologia DTF (Direct to Film). La acea vreme aceasta fost oarecum refuzata – se spunea ca va fi o tehnologie functionala pe termen lung, dar s-a crezut ca va disparea la fel de repede cum a aparut. Dar la un an dupa aparitia acestei tehnologii, ne-am dat seama ca de fapt odata cu aceasta tehnologie DTF se digitalizeaza serigrafia. Din acest motiv eu am numit-o „digitalizarea serigrafiei”. Aceasta tehnologie se potriveste (mai bine decat serigrafia) la productia de tricouri, de materiale promotionale – de la umbrele pana la copertele de agende (care in mod normal provin din zona tipografica). Deci orice tip de produs promotional care poate fi plasat intr-o presa termica poate fi personalizat prin tehnologia DTF.

Aceasta tehnologie functioneaza in felul urmator: se printeaza grafica pe un film, se pune cerneala alba, apoi cerneala CMYK sau CMYK light-uri, orange si verde. Ulterior, filmul imprimat ajunge intr-o zona a echipamentului unde ii este adaugat o pudra peste cerneala foarte putin intarita, dupa trece printr-un cuptor, timp in care toate aceste straturi se usuca. Astfel, adezivul adera la suprafetele care pot fi presate in prese termice la temperaturi de 160˚C, dupa care ramane acolo pe produsul finit.

Initial, digitalizarea serigrafiei, asa cum am numit-o eu, a intrat intr-un conflict foarte mare cu tehnologia DTG (Direct to Garment, ceea ce inseamna direct pe articolul vestimentar). Iar producatorii pot sa aleaga in cunostinta de cauza daca li se potriveste mai bine DTG-ul sau DTF-ul, in functie de aplicatiile pe care le detin. Dar DTF-ul castiga foarte mult teren si incet, incet, echipamentele DTF vor putea fi gasite si la firmele care produc imbracaminte (in zona de fashion), precum si la companiile de productie publicitara. Avantajul digitalizarii consta din faptul ca poate fi produsa chiar si o singura bucata, si in plus, intregul proces poate fi automatizat pana la presare.

Masinile de taiat pe care le comercializam noi le aducem printr-un producator de cerneala, compania Afford din Madrid, care acum fabrica cerneluri si OEM pentru diversi producatori si produc si cerneluri alternative: UV, pe baza de ecosolventi, pe baza de apa, cerneluri pentru serigrafie. Si, fiind furnizorul nostru, au intrat in zona de DTF. La inceput aveam o retinere pentru ca echipamentele si tehnologia aparusera in China, iar aproape toate echipamentele provin din China. Si abia dupa ce furnizorul nostru instalase o suta de echipamente in pietele din Spania si Portugalia, adica acum doi ani, am intrat si noi in piata DTF-urilor de textile personalizate din Romania – si am fost primii. Cu alte cuvinte, am asteptat ca mai intai ei sa acumuleze experienta in productie, iar cerneala sa fie stabila.

4. Industria de publicitate
Majoritatea echipamentelor despre care am discutat pot fi folosite si in sectorul de advertising, cele mai multe dintre ele fiind multifunctionale. La acest capitol, unul dintre subiecte este: Cum anume industria sau producatorii din industria de publicitate se orienteaza si vireaza spre alte sectoare? Asadar, companiilor publicitare, care au cunostintele cu privire la productia pe echipamente digitale, le este foarte usor sa vireze inspre zona de cutii, de display-uri, de textile sau inspre alte piete.

Industria de publicitate fiind cea mai importanta pentru toti furnizorii de echipamente digitale, in aceasta zona exista cea mai mare presiune intre competitori, acestia avand o politica de pret foarte ciudata si diferita fata de pietele din vestul Europei. Diferentele dintre pretul unui autocolant in Romania si pretul unuia cumparat din Germania sunt enorme. Totodata, in Romania, producatorii de echipamente intampina o problema: aceea ca 90% dintre imprimantele digitale din sectorul publicitar functioneaza cu cerneluri alternative.

Motivul este acela ca pentru a putea supravietui in piata, companiile au nevoie de cerneala ieftina. Iar daca producatorul vine si obiecteaza spunand ca nu s-a cumparat cerneala originala si intreaba cu ce functioneaza aceste imprimante, i se raspunde ca nu exista bani pentru cerneala originala si ca s-a recurs la cerneala alternativa. Iar ei nu inteleg asta, pentru ca in restul Europei nu exista o presiune atat mare din directia pretului consumabilelor. Ei stiu ca se vinde la alt pret. Si atunci, daca se vinde la alt pret, nu mai exista presiunea costurilor. Problema este ca, de cele mai multe ori, clientii nostri din zona de publicitate cumpara mult mai frecvent pe considerente de pret decat pe considerente de solutie tehnica – lasand la o parte faptul ca ar trebui sa exploateze echipamentele in parametrii corespunzatori.

Pentru a ilustra, voi mentiona cazul unui producator japonez pe care il reprezentam, si anume Mutoh. Exista trei dealeri in Romania pentru Mutoh, iar de cinci ani noi le asiguram distributia. Iar acest producator are urmatoarea politica pe care am adoptat-o si noi si la care ne limitam: orice companie care cumpara cerneala originala primeste 3 ani de garantie pentru imprimanta si totodata pentru capetele de imprimare. Trei ani de garantie inseamna ca daca cineva doreste sa intre pe piata respectiva, nu trebuie sa se mai complice gandindu-se daca imprimanta ii va functiona cum trebuie deoarece este sarcina vanzatorului sa o mentina in functiune.

Am instalat foarte multe echipamente Mutoh in Romania; in fiecare an instalam in jur de 5 echipamente noi, fiind trei dealeri in piata. Deci cota de piata a producatorului Mutoh este in crestere de la an la an. Clientii nostri folosesc consumabile originale Mutoh, si asta pentru ca reusim sa vindem doar acolo unde garantia de 3 ani este considerata importanta. Iar daca intre timp clientul isi trece echipamentul pe cerneala alternativa, garantia se va pierde.

In incheiere, as dori sa va relatez ceva interesant. In 2021, in cadrul primei intalniri ATT de dupa pandemie, am facut o prezentare firmei Digidon, o firma tanara si in dezvoltare, axata doar pe solutii digitale pentru aceste industrii despre care am vorbit. Iar in prezentarea mea am spus: „Veneam din pragul falimentului dupa 2020, si am preconizat ca firma Digidon se va dezvolta in continuare si, chiar si in cazul in care piata ar scadea jumatate, potentialul firmei este de 2,5 milioane de euro. Dupa ce am terminat prezentarea, multi m-au intrebat daca sunt sanatos la minte. Dar anul acesta mi s-a adeverit acea presimtire ca firma Digidon se afla in zona in care trebuie, in sectorul digital. Si asta pentru ca fata de anul trecut ni s-a dublat cifra de afaceri.

Spre ilustratie, compania Digidon a incheiat anul trecut cu o cifra de afaceri de aproape 800.000 de EUR, iar anul acesta vom ajunge cu siguranta la mai mult de 1,5 milioane. Nu doresc o noua dublare anul viitor pentru ca gandesc ca cresterea trebuie sa fie naturala; un ritm prea mare de crestere nu ar fi sanatos. Pentru a putea creste si cresterea sa fie usoara, in firma trebuie ordonate procesele interne, trebuie ordonate procesele de achizitii etc. Iar din cauza acestor cresteri foarte mari, din pacate ajungem sa ignoram foarte multe cereri de oferta sau clienti. Noi nu vindem pe considerente de pret, ci avem in vedere doar criteriul solutiei tehnice. In plus, construim parteneriate cu oameni care inteleg ca nu pretul este cel mai important factor. Acest gen de parteneriat este mult mai complex.

Îi multumim domnului Otto Danko pentru prezentarea sa si dorim mult succes pe piata de print digital companiei pe care o reprezinta. Pentru orice intrebari, puteti contacta compania Digidon la telefon 0742887077 sau prin email la adresa: otto@nis.ro.

www.digidon.ro

Redactia Afaceri Poligrafice

Adaugati un comentariu

Lasă un răspuns

Search this website Type then hit enter to search

Caută în tot websiteul

Mai multe...

Generic selectors
Potrivire exactă
Caută doar în titlu
Caută doar în conținut
Post Type Selectors
ANUNȚURI
COMPANII
EVENIMENTE
Filtrează după categorii
ALTE MODALITATI DE IMPRIMARE & INSCRIPTIONARE
CREATIE & EDITARE & WEB DESIGN
DIVERSE
FINISARE
INTELIGENTA ARTIFICIALA
MARKETING
OPORTUNITATI IN DOMENIU
PACKAGING
POVESTI DE SUCCES
PRODUCTIE PUBLICITARA & SEMNALISTICA & PROMOTIONALE
TIPAR DIGITAL
TIPAR OFFSET
Inchide