De multa vreme imprimarea digitala promite pentru industria textila livrarea rapida, personalizarea si capabilitatea de a imprima in tiraje mici. Insa initial, modelele de afaceri de succes s-au dovedit imprecise si evazive, deoarece usurinta intrarii in sector a dus la scaderea preturilor la vanzare pe masura ce tot mai multi printeri au ajuns sa concureze pe o piata limitata. Micii producatori pareau sa domine sectorul odata cu scaderea preturilor la echipamente, fapt ce a determinat inmultirea furnizorilor cu costuri de exploatare minime care erau gata sa lucreze la niste marje de profit foarte neinsemnate doar pentru a-si mentine echipamentele in functie. Pe masura ce piata a evoluat si a inceput sa fie dominata de algoritmul unic de productie al imprimarii textile digitale si de cresterea inexorabila a comertului electronic, a aparut un nou model de afaceri care ofera acum oportunitati comerciale de exceptie.
Potrivit acestui model, imprimarea digitala este acum privita ca un serviciu prestat, ca o componenta a unei oferte textile cu o baza larga, oferta ce inglobeaza designul digital, viteza de productie si logistica extrem de rapida. Mai exact, compania de imprimare digitala ii ofera designerului un magazin virtual monitorizat prin care ii prezinta online designurile si stilurile, insa toate functionalitatile magazinului, cum ar fi gestionarea comenzilor, procesarea platilor, imprimarea digitala si livrarea directa de la furnizor sunt controlate de printerul digital.
Aceasta schimbare a pietei a reflectat perfect dinamica pietei globale de comert electronic, in care articolele vestimentare si accesoriile acestora – evaluate la mai mult de 759,5 de miliarde de dolari – au urcat pe locul I la nivel mondial ca produse livrate prin comertul electronic. Fara indoiala, „formula magica” ce a furnizat acest model de afaceri bazat pe productie si livrare a fost cresterea inexorabila a imprimarii DTG (direct-to-garment/direct pe articolele vestimentare).
Tehnologia DTG imprima pe articole vestimentare pre-cusute si ofera designuri personalizate create din fisiere digitale. Articolele pot fi comandate, produse si expediate in 24 de ore. Imbracamintea pre-cusuta si fara imprimeuri este disponibila la scara larga pe piata mondiala, iar aprovizionarea cu astfel de produse nu prezinta dificultati. Aceasta realitate a creat o propunere de vanzare unica si vibranta pentru designerii de imbracaminte, care in trecut trebuiau sa se lupte cu problemele legate de produsele finite si de aprovizionare de la furnizorii din lumea a treia, iar apoi trebuiau sa gestioneze stocurile viabile, fiind nevoiti sa gaseasca un echilibru intre serviciile pentru clienti si profitabilitatea economica.
Imprimarea DTG le-a permis companiilor de imprimare care ofera productie si livrare sa reduca decalajul dintre servicii si stocuri si sa le ofere un serviciu economic de succes designerilor vestimentari care acum isi vand produsele prin magazinul online al printerului cu ajutorul tehnologiei API (Interfata de Progamare a Aplicatiilor). Aceasta practica a generat o crestere substantiala a volumelor de productie, din moment ce creativitatea si oportunitatile de afaceri se folosesc din plin de beneficiile productiei digitale la cerere.
In fruntea acestei revolutii din lantul de aprovizionare se situeaza tehnologia DTG. O serie de companii vizionare din sectorul productiei de utilaje au continuat sa-si dubleze eforturile in directia dezvoltarii echipamentelor, a cercetarilor in sectorul cernelurilor si a inovatiilor software.
De exemplu, in urma cu aproape 20 de ani, in 2004, compania americana Kornit Digital isi prezenta primul echipament DTG pentru profesionistii din industrie la Targul SGIA Expo din Minneapolis. De la acea lansare, Kornit a castigat constant un avantaj competitiv in acest sector emergent, facand progrese impresionante in sectorul echipamentelor, cernelurilor si software-ului.
Imprimanta Storm II de la compania americana Kornit
La ora actuala, Kornit dispune de o gama larga de imprimante DTG, printre care echipamentele Avalanche, Hexa, Storm, Atlas si Vulcan, care folosesc tehnologiile HD6, XDi si Max pentru a extinde gama de produse textile care pot fi imprimate, incluzand chiar decoratiunile in relief. Noile sisteme produse de firma americana imprima pe poliester, bumbac si amestecuri intr-un proces unic, alcatuit dintr-o singura etapa, fapt care a contribuit la succesul financiar al companiei in ultimele doua decenii (incepand din 2004).
La randul sau, Brother International a intrat de timpuriu in cursa din sectorul DTG. Inca in 2005, la Expozitia ISS Atlantic City, compania japoneza a lansat pe piata imprimanta pentru articole vestimentare GT-541, oferind astfel primul echipament DTG construit „de la zero”. Sistemul dispunea de capete de imprimare, cerneala si componente electronice dezvoltate special pentru imprimarea DTG. Cea mai noua imprimanta Brother GTX Pro cu tehnologie DTG este echipata cu un cap de imprimare industrial alb care permite circularea interna a cernelii atat in interiorul capului de imprimare, cat si in intregul echipament, reducand astfel considerabil risipa de cerneala alba.
Imprimanta GTX PRO de la compania japoneza Brother
Totodata, Epson si-a prezentat noua imprimanta textila F2000 la Targul Chicago PRINT 2013. Lansarea acestui echipament a fost remarcabila deoarece rezolva multe dintre problemele frecvent intalnite in procesul de imprimare DTG din acea perioada. Una dintre cele mai importante noutati ale modelului Epson F2000 era setul sau de cartuse, deoarece avea un termen de valabilitate de doi ani si nu prezenta problemele de sedimentare sau infundare a capetelor de imprimare de care erau „invinuite” cernelurile DTG lansate anterior.
Cea mai recenta oferta Epson, SC-F3000, este o imprimanta DTG industriala, proiectata pentru a livra volume mari. Acest echipament de inalta performanta functioneaza cu costuri de exploatare incredibil de scazute, oferind in acelasi timp o productie la scara mare si o calitate superioara.
Imprimanta SC-F3000 de la compania japoneza Epson
In general, tehnologia a sporit capacitatile companiilor de imprimare care ofera productie si livrare, iar in prezent, toti ochii sunt atintiti asupra tehnologiei emergente de imprimare DTF (direct-to-film/direct pe folie), care „ameninta” sa ofere spiralei tehnologice o noua bucla ascendenta. In conditii adecvate, combinatia dintre tehnologia de imprimare si comertul electronic a generat o serie de povesti de succes in randul printerilor care asigura pachetul complet de servicii.
In fruntea clasamentul se afla Printful, o companie de imprimare la cerere oferind productie si livrare, care ii ajuta pe oameni sa-si transforme ideile in branduri si produse. Compania realizeaza si expediaza articole vestimentare personalizate precum si produse de uz casnic si pentru amenajarea locuintei destinate afacerilor online.
Printful este prima companie „unicorn” (evaluata la peste 1 miliard de dolari), avandu-si radacini in Riga, Latvia, care nu mai devreme de 2021 reusea sa realizeze spectaculosul venit de 289 de milioane. Inca de la infiintarea sa in 2013, Printful a fost o companie de incredere care si-a respectat promisiunile de a livra peste 50 de milioane de articole si care a ajuns sa numere peste 1.600 de angajati in 10 centre interne de productie si livrare din intreaga lume.
Pe langa Printful, serviciile de imprimare cu livrare inclusa au fost preluate si de companii de comert electronic cu nume sonore, cum ar fi Amazon. Oferta companiei, „Personalizare prin Amazon” incurajeaza persoanele din industrie sa isi faca cunoscute designurile in fata unui public larg prin crearea de tricouri grafice, accesorii si multe altele, toate imprimate la cerere. Sloganul firmei este „Lasa Amazonul sa se ocupe de imprimare si livrare ca tu doar sa proiectezi designuri in timp ce noi livram.”
Companiile de imprimare care ofera cu succes productie si livrare sunt numeroase, iar reusita lor se bazeaza pe oferirea imprimarii digitale ca pe un serviciu prestat. In Marea Britanie, firme cum ar fi Inkthreadable, T-Shirt and Sons si Go Custom Clothing s-au bucurat de un succes de rasunet, in timp ce in Europa, Shirt King, Spreadshirt si Print Logistics au demonstrat la randul lor o strategie eficienta in sectorul serviciilor de imprimare prin tehnologia DTG cu livrarea inclusa.
In concluzie, se poate spune ca imprimarea digitala este un element indispensabil in noul model de afaceri care ofera atat printare, cat si livrare, oferind rapiditate de reactie, articole vestimentare atractive si o productie profitabila, toate stand la baza unor realizari economice de exceptie.