Toți producătorii cheie ai industriei – printre care și Canon, Epson, HP, Mimaki, Roland DG, Konica Minolta sau Agfa – plănuiesc lansarea unor noi aplicații cu scopul creării de noi oportunități de afaceri pentru furnizorii de servicii de imprimare. Potrivit Markets and Markets, piața globală a imprimării de mare format este o industrie matură care va atinge valoarea de 11,2 miliarde de dolari americani până în 2025.
Elementele de semnalistică pictate manual au fost mereu o apariție rară, însă în prezent sunt aproape inexistente date fiind evoluțiile accelerate ale tehnologiilor digitale de imprimare, începând cu prima imprimantă digitală de mare format din 1999, prezentată la drupa 2000. Furnizorii de servicii de imprimare se confruntă cu tot mai multe provocări pe măsura ce cresc cererile clienților pentru mai multe aplicații și pentru mijloace de comunicare mai surprinzătoare, individualizate, realizate într-un timp mai scurt. În acest sens, tehnologia de imprimare inkjet pare să nu aibă limite. Cu cât tirajele mari continuă să fie mai rentabil de realizat pe echipamente analogice și cererea pentru acestea este mai mică decât în trecut. Tranziția digitală contribuie la digitalizarea tot mai multor aplicații, iar această schimbare va conduce la dezvoltarea echipamentelor specializate în imprimarea formatelor mari și foarte mari. Aceste imprimante reușesc în același timp să facă față aplicațiilor convenționale dar și să le ofere furnizorilor de servicii de imprimare șansa de a se dedica unor nișe de piață noi și neașteptate. Astfel vor putea produce în mod eficient tiraje mici, proiecte personalizate sau chiar articole unice, ajutându-i pe proprietarii de branduri să își diversifice eforturile de marketing și să își atingă potențialul maxim.
Un alt factor important de creștere pe acest sector este și agenda ecologică, devenită un subiect global care continuă să se extindă dincolo de spațiile expoziționale. În vreme ce lumea încearcă să reducă impactul negativ al industriilor asupra climei și mediului înconjurător, atât producătorii de imprimante cât și furnizorii de servicii de imprimare și clienții lor încearcă să contribuie în mod pozitiv la problema de mediu. Pandemia globală a accelerat aceste cerințe ecologice impuse de clienți iar imprimantele, cernelurile și consumabilele încep să fie clasate de furnizori în funcție de modul cum respectă „imperativul de mediu”. Nu sunt puține brandurile dispuse să plătească mai mult pentru un produs imprimat sustenabil – o tendință care va continua și în viitor, consolidată de noile și viitoarele reglementări.
Imprimantele de format mare și foarte mare au fost dezvoltate în principal pentru a răspunde cerințelor industriilor de semnalistică, publicitate, marketing și comunicare. Cu toate acestea ele pot pătrunde și pe alte piețe datorită versatilității lor. Aceste echipamente pot acoperi și domenii dominate anterior de echipamentele litografice, precum imprimarea componentelor electronice, a celorlalte tipuri de produse conductive, tehnologia RFID etc. Industria imprimării digitale și cei care vor să pătrundă pe piața de mare format trebuie să înțeleagă că este un sector bazat pe o multitudine de aplicații unice care necesită un know-how specializat. Lista este lungă și variată, fie că vorbim despre folia de colantare pentru autoturisme, postere, artă, semnalistică indoor/outdoor, PoP și PoS, obiecte de decor, semnalistică de orientare, mobilier pentru casă, tapet, picturi murale, orice tip de afișaj, grafică pentru evenimente și pentru podea, elemente de semnalistică personalizate pentru a se potrivi exact spațiului în care vor fi instalate (de exemplu, stații de autobuz cu indicații, informații sau oferte specifice) – și multe altele. Imprimarea digitală permite producția rentabilă și rapidă prin soluții ecologice, eliminând complet sau parțial deșeurile. În plus, tehnologia digitală începe să facă progrese în sectorul imprimării industriale și nu dă niciun semn că va încetini.
Noua categorie a elementelor de semnalistică pentru distanțare socială s-a dezvoltat rapid în cadrul sectorului de mare format – acest lucru înseamnă că multe comenzi trebuie să fie produse imediat, cu termene de execuție foarte mici, de multe ori incluzând personalizare de tip regional sau individual. Acest tip de semnalistică va continua să fie solicitată pentru o lungă perioadă de timp, pe măsură ce lumea încă se confruntă cu virusul SARS-COV-2. Atunci când vine vorba despre aplicații de imprimare digitală nu este exclus nici consumatorul casnic individual – furnizorii de servicii de imprimare oferă deja platforme web pentru realizarea simplificată a comenzilor de tipărire. Așa-numitele servicii de imprimare online nu sunt dedicate doar companiilor sau agențiilor de publicitate, ci și consumatorului final care poate comanda materiale tipărite unice, fie că este vorba despre o pictură murală, un singur poster, un tapet sau o grafică pentru podea. Astfel estimăm în viitor numeroase aplicații nou introduse pe piață de producătorii de imprimante, însă în realitate noile aplicații sunt determinate de comunitatea de marketing și comunicare și de furnizorii de servicii de imprimare. Ceea ce se poate realiza cu o imprimantă de format wide sau super wide devine din ce în ce mai suprinzător.
Chiar și în domeniul înnobilării, denumit în mod tradițional sectorul de finisare, aceste imprimante își depășesc propriile limite. Fie că doriți o suprafață mată sau lucioasă, haptică, lac 3D selectiv, embosare digitală sau ștanțare – toate acestea sunt în prezent la îndemâna majorității furnizorilor de servicii de imprimare. În cadrul pieței de imprimare digitală pe formate mari, dincolo de capacitățile imprimantelor, un rol decisiv este jucat și de cerneluri și consumabile – fie că vorbim despre cerneluri UV sau UV LED, cerneluri pe bază de apă, solvenți, pigmenți sau latex. În această privință, cernelurile sunt alese în funcție de aplicația dorită – alegerea depinde și de modul în care clientul utilizează materialul tipărit. Și evoluția substraturilor a avansat semnificativ, deschizând la rândul ei ușa către noi aplicații – nu orice substrat este potrivit pentru un anumit tip de cerneală sau pentru un anumit tip de imprimantă, iar producătorii de echipamente sunt nerăbdători să își ajute clienții actuali și potențiali în identificarea combinațiilor potrivite.
În plus, imprimarea pe formate de mari dimensiuni nu include doar aplicații roll-to-roll sau roll-to-sheet, ci și substraturile rigide – fie că e vorba despre imprimarea pe sticlă, plastic, PVC, PET, carton, spumă sau forex. Ca întotdeauna se aplică regula potrivit căreia aplicația dorită determină tipul de imprimantă pe care un furnizor de servicii ar trebui să o achiziționeze. Totuși, cel mai mare avantaj al unei imprimante de mare format constă în versatilitatea funcțiilor sale, atât în ceea ce privește personalizarea cât și eficiența – oferind astfel un impact final asupra clientului pe care tehnologiile convenționale nu îl pot garanta. Specialiștii estimează apariția unor noi produse pe acest segment, toate fiind livrate de către producătorii de tehnologie alături de propriul set de cerneluri, ducând comunicarea vizuală la noi niveluri.
Piața imprimării digitale de mare format este pregătită pentru inovație, pentru noi aplicații și echipamente cu performanțe îmbunătățite inclusiv în ceea ce privește viteza, culorile, cernelurile și substraturile. Expoziții internaționale dedicate precum drupa 2024 vor oferi în viitor cadrul pentru depășirea limitelor cunoscute până în prezent.
Sursa: Sabine Slaughter, drupa Essentials of Print