Potențialul de sustenabilitate al industriei de print și packaging

PrintCity – alianță strategică formată din importante companii ce activează în cadrul lanțului valoric al industriilor de printing, packaging și publishing la nivel european – a organizat pe data de 17 ianuarie 2022 webinarul „Responsible and Luxurious – Sustainable Embellishment”. Evenimentul a fost dedicat prezentării procesului de creație și producție prin tehnologii de înnobilare sustenabile a copertei publicației germane de packaging și design „creativ verpacken” (numărul din septembrie 2021).

La acest demers special și-au adus aportul nume importante ale industriei de imprimare, printre care și Zeller+Gmelin, Metsä, KURZ, Weilburger, GRÄFE Druckveredelung și g.a.s. Această copertă este argumentul PrintCity Alliance în sprijinul ideii că finisarea ambalajelor destinate produselor de lux nu le reduce reciclabilitatea.

Evenimentul face parte din seria de seminare PIFonAir, organizate lunar pe noua platformă „Airport” a PrintCity Alliance și dedicate industriei producătoare de etichete și ambalaje, noilor trenduri și teme de design, noilor materiale cu proprietăți de barieră, mediului și sustenabilității etc. Rainer Kuhn, directorul general al PrintCity Alliance, i-a invitat pe participanții webinarului să prezinte conceptul care a stat la baza copertei, substraturile, materialele și efectele folosite, cu un accent special pe producție și sustenabilitate, trecând deci prin fiecare etapă a procesului, de la design la finisare. Coperta a fost produsă cu ajutorul unui echipament de imprimare offset în 5 culori plus o unitate de lăcuire, ambele dotate cu lămpi UV LED, o mașină de laminare/inscripționare cu folio la cald, o mașină de ștanțare și o ghilotină. Finisajele aplicate au fost următoarele: lac cu efect tactil fin, lac mat, lac pe bază de pigmenți și trei tipuri diferite de laminare la cald care au oferit efecte de difracție, plus finisaje de micro-embosare, embosare blind și debosare. Designul a inclus deci și efecte haptice, nu doar vizuale – spre exemplu, cartonul oferit de Metsä, dublu cretat pe o parte și necretat pe verso, a fost înnobilat cu efecte care imită textura mătăsii și cu motive acvatice embosate.

Martin Appoldt, reprezentant al agenției germane de design g.a.s. a prezentat povestea din spatele copertei, care a pornit de la atributele generale ale ambalajelor – stabilitate, rezistență la influențe mecanice, chimice și la mirosuri, aspect atractiv – ținând cont totodată și de sustenabilitate și reciclabilitate. Potrivit designerului, broasca țestoasă a fost aleasă ca motiv central deoarece este un foarte bun simbol al ecologiei fragile, supuse diferitelor amenințări: „Și asta în ciuda – sau poate chiar datorită – carapacei sale masive, care a reușit să îi protejeze în mod perfect interiorul sensibil de-a lungul a milioane de ani, până cu doar câteva decenii în urmă. Această cochilie dură este, ca să spunem așa, scutul său protector la exterior și îndeplinește astfel funcții foarte asemănătoare cu cele ale unui ambalaj de produs. Aceasta poate fi folosită ca o punte de legătură cu designul copertei. Diferitele texturi ale reptilei au inspirat diferite tipuri de finisaje. Nu există limite în ceea ce privește posibilitățile de design și o mare varietate de finisaje și efecte pot fi integrate omogen în grafică”. Mesajul designului copertei este deci acela că ambalajul ideal rămâne reciclabil pe parcursul întregului său proces de producție și dincolo de el, contribuind astfel la echilibrul ecologic.

Dennis Grotian, reprezentant al Metsä – companie finlandeză producătoare de carton și hârtie folosind materii prime sustenabile și de înaltă calitate – a prezentat substratul cu care a participat în cadrul acestui proiect, un bestseller al companiei: MetsäBoard Pro FBB Bright cu o greutate de 245 gr/mp. Acesta este un carton de un alb intens (decolorat chimic), complet cretat pe față și necretat pe verso, proprietățile lui texturate transformându-l într-un produs ideal pentru înnobilarea cu efecte speciale a ambalajelor destinate produselor premium. Cartonul este ușor și stabil, poate fi utilizat în contact direct cu alimentele, este disponibil în gramaje diverse (între 180-350 gr/mp), fiind compatibil cu tehnologiile de imprimare offset, gravură, flexo și digitală. Acest tip de carton este totodată compatibil cu înnobilarea cu lac 3D selectiv și cu laminarea la cald cu folie aurie, argintie și neagră. Substratul FBB Bright este ușor – contribuind deci la reducerea amprentei de carbon – și este produs din fibre lemnoase proaspete. Toate produsele companiei sunt realizate din lemn provenit din păduri gestionate în mod sustenabil, iar gamele diverse de carton sunt ideale atât pentru aplicații de packaging cât și grafice. Metsä Group are ca obiectiv renunțarea completă la combustibilii fosili în fabricile și procesele sale de gestionare a materiilor prime până în 2030, fiind totodată dedicată conservării biodiversității pădurilor.

Nico Zepfel, reprezentantul Zeller+Gmelin – companie germană specializată în producția de cerneluri destinate industriei tipografice, cu peste 40 de ani de experiență în domeniul sistemelor de imprimare UV – a prezentat cernelurile și tehnologiile de imprimare folosite la producția acestei coperte speciale. Imprimarea offset în 5 culori a fost realizată cu ajutorul seriei de cerneluri comerciale Zeller+Gmelin UVALUX® LED U540 Perfector. Aceasta este compatibilă cu orice tip de proces de imprimare și cu orice tehnică de înnobilare, oferă culori intense, este ușor de procesat și garantează o rezistență ridicată la influențe mecanice, inclusiv la abraziune – proprietate dată de combinația dintre cerneală, procesul de uscare și substratul corect ales. Nico Zepfel a rezumat și principalele avantaje ale sistemelor de imprimare bazate pe tehnologie LED – deși procesul de uscare este în principiu identic cu cel oferit de tehnologia UV, spre deosebire de sistemele UV convenționale care folosesc lămpi cu vapori de mercur, lămpile LED funcționează doar pe o anumită lungime de undă (între 365 și 405 nanometri) și deci reduc semnificativ formarea de ozon, consumul de energie și cantitatea de căldură generată. Cernelurile Zeller+Gmelin au fost dezvoltate pentru lungimi de undă cuprinse între 385-395 nanometri, ceea ce înseamnă că sunt ideale pentru substraturi termosensibile și pentru companiile care și-au asumat respectarea principiilor de sustenabilitate. Cerneala UVALUX LED U540 Perfector nu conține bisfenol A (BPA), nu are miros puternic și își păstrează capacitatea excelentă de uscare chiar și la viteze de imprimare mari. Print Consult – distribuitorul Zeller+Gmelin în România – recomandă înlocuirea cernelurilor LED cu seria UVALUX LED datorită avantajelor ecologice, economice și excelentei calități de imprimare, inclusiv în cazul ambalajelor care intră în contact direct cu alimentele.

Compania germană Weilburger – producător de lacuri destinate în special industriilor alimentare și farmaceutice – a fost reprezentată în cadrul seminarului de către Arno Dür, directorul de vânzări, alături de Bastian Pinsenschaum, director al departamentului tehnic. Aceștia au întregit tabloul consumabilelor folosite la imprimarea copertei revistei „creativ verpacken”, explicând calitățile lacului SENOLITH® UV LED și ale lacului cu efect texturat pe bază de apă SENOSOFT®. Lacurile Weilburger i-au ajutat pe designeri să ofere efecte tactile și vizuale într-o singură mostră imprimată. Lacul de imprimare embosabil SENOLITH UV LED a fost aplicat pe ambele fețe ale copertei în cea de-a cincea unitate de imprimare, cu rol de protecție. Lacul SENOSOFT pe bază de apă, mat, cu efect tactil este compatibil cu tehnicile de înnobilare, drept urmare a fost aplicat pe partea exterioară a copertei – efectul tactil moale și fin constituind baza pentru cele două laminări la cald, pentru embosare, dar și pentru filigranarea la cald care a avut loc ulterior, offline. Weilburger este la rândul său o companie dedicată sustenabilității prin susținerea unor proiecte de hidroenergie și protecție a pădurilor în Virunga (Republica Congo) și Papua Noua Guinee.

KURZ – important furnizor de produse de transfer pentru sectorul de inscripționare cu folio/laminare la cald și la rece – a fost reprezentat de Stéphane Royère, manager de produs în cadrul departamentului de packaging și print al companiei. Producătorul german a contribuit la acest proiect prin foliile pentru inscripționare la cald, cu ajutorul cărora au fost obținute trei efecte speciale. Nuanța elegantă de albastru deschis metalizat a textului de pe copertă a fost dată de LUXOR® 308 MTS. Gama LUXOR®/ALUFIN® este una dintre cele mai populare soluții KURZ pentru aplicațiile de laminare. Tematica (sub)acvatică a copertei a fost accentuată cu ajutorul produsului de transfer cu efect holografic LIGHT LINE® Water Select AL-XL (varianta Silver). Produsul semitransparent pigmentat COLORIT® 307004 Blue Dimension a generat un efect de filigran strălucitor pe suprafața broaștei țestoase. „Blue Dimension” face parte din trendurile dezvăluite o dată pe an de către echipa de design a KURZ. Reprezentantul producătorului a subliniat că în prezentarea sa nu a folosit termenii „folie/film de transfer” ci „produs de transfer” deoarece dorește să elimine mitul potrivit căruia în urma procesului de transfer produsul final încă păstrează reziduuri de plastic. Deși filmele PET sunt încă folosite în industrie în orice proces de înnobilare cu folie de transfer metalizată, acesta este un simplu material purtător temporar, destinat produselor foarte subțiri – filmele PET permit producătorilor să furnizeze produsul în rolă. După transfer (fie că este vorba despre transfer la cald, la rece sau transfer digital), filmele KURZ sunt reciclate prin RECOSYS, primul sistem de reciclare din industrie dedicat filmelor PET de transfer. Stratul metalizat al produselor de transfer de la KURZ măsoară 0,0002 mm, fiind deci de 6 ori mai subțire decât un fir de păr. KURZ garantează astfel folosirea unei cantități minime de material pentru obținerea unor efecte intense, fără plastic. În plus, ambalajele decorate cu produse de transfer de la KURZ sunt reciclabile în urma procesului de „deinking”, adică îndepărtarea cernelurilor tipărite din textura hârtiei recuperate în timpul reciclării.

Ultimul invitat al webinarului a fost Frank Denninghoff, reprezentantul GRÄFE Druckveredelung – compania care a găzduit procesele propriu-zise de finisare, după printarea copertei de către furnizorul de servicii de imprimare Holzer Druck und Medien Druckerei und Zeitungsverlag. Frank Denninghoff a explicat pe scurt tehnicile de înnobilare folosite – în procesul de micro-embosare a folosit produsul de transfer semitransparent pigmentat COLORIT® 307004 Blue Dimension, pentru laminarea la cald a fost folosit produsul LUXOR® 308 MTS, pe când embosarea a fost realizată cu ajutorul produsului LIGHT LINE, care a conferit strălucire și un efect tridimensional copertei. Materialele pentru transfer au fost furnizate de KURZ. Frank Denninghoff a prezentat și modul în care a fost folosită combinația de embosare/debosare pe față/verso, subliniind că partea de producție a fost la rândul ei sustenabilă prin utilizarea de procese inteligente, cu minimizarea emisiilor de CO2 prin folosirea energiilor verzi (energie solară).

Această primă parte a webinarului „Responsible and Luxurious – Sustainable Embellishment” a fost completată de o a doua care a oferit publicului șansa de a discuta cu reprezentanții fiecărei companii pentru a afla mai multe informații despre tehnologiile folosite în crearea copertei numărului din septembrie 2021 al revistei „creativ verpacken”.

Redactia Afaceri Poligrafice

Adaugati un comentariu

Lasă un răspuns

Vizualizari:

Companii promovate

Articole Asemanatoare

Anunturi recente

Search this website Type then hit enter to search

Caută în tot websiteul

Mai multe...

Generic selectors
Potrivire exactă
Caută doar în titlu
Caută doar în conținut
Post Type Selectors
ANUNȚURI
COMPANII
EVENIMENTE
Filtrează după categorii
ALTE MODALITATI DE IMPRIMARE & INSCRIPTIONARE
CREATIE & EDITARE & WEB DESIGN
DIVERSE
FINISARE
INTELIGENTA ARTIFICIALA
MARKETING
OPORTUNITATI IN DOMENIU
PACKAGING
POVESTI DE SUCCES
PRODUCTIE PUBLICITARA & SEMNALISTICA & PROMOTIONALE
TIPAR DIGITAL
TIPAR OFFSET
Inchide