În 2022 culorile pastelate devin aventuroase – considerate în general culori fine, care alcătuiesc paleta perfectă a primăverii, ele sunt foarte rar numite aventuroase. În noul an vom fi surprinși de designurile care transformă culorile pastelate, asociindu-le cu forme geometrice, ilustrații liniare sau tipare neașteptate, funky. Se mizează pe un stil de design maximalist, umplând spațiul cu obiecte, culori și modele ce reflectă capriciul artiștilor. Pastelurile vor fi utilizate deci în moduri neconvenționale, iar designerii vor „răstălmăci” așteptările creând lucrări provocatoare și disonante – jocul cu saturația culorilor va ajuta la crearea unor compoziții cu nuanțe pastelate mai îndrăznețe, asociate cu tipare complexe sau culori neon intense. Rezultatul va fi acea senzație liniștitoare emanată de culorile pastelate, energizată prin combinația cu tiparele și culorile mai vibrante, o modalitate distractivă de a reimagina și reinventa culori familiare.
Un alt trend surprinzător al noului an îi va determina pe designeri să adopte și alte culori discrete în afara celor pastelate, printre care și tonurile rustice, pământii, neutre. Cei care urmăresc trendurile de culoare vor observa că această tendință contrastează cu folosirea culorilor neon și a culorilor îndrăznețe care au dominat designul ultimilor ani. Motivul? La nivel colectiv ne simțim tot mai epuizați și suprastimulați de lumea noastră luminoasă, îndrăzneață și impunătoare, astfel că aceste culori rustice încurajează senzația de întoarcere la natură, fiind calmante și în același timp revigorante. Culorile discrete, neutre, pot fi folosite cu încredere pentru nuanțarea imaginii unui brand. Așadar, dacă faceți parte dintr-o industrie în care majoritatea covârșitoare folosește culori strălucitoare sau chiar țipătoare, mizarea pe nuanțele discrete vă va ajuta brandul și produsele să iasă în evidență. Tonurile pământii vor fi folosite tot mai mult și de către brandurile care aleg să comunice atent cu publicul, transmițând astfel importanța valorilor și caracteristicilor naturale, organice. Într-o lume mult prea zgomotoasă în aproape toate sensurile cuvântului, culorile neutre și discrete sunt vitale pentru nevoia de recentrare și relaxare.
Drept urmare, 2022 se prefigurează a fi anul culorilor calmante, ușoare și aerisite. Dincolo de culorile pastelate și neutre, vom vedea remarcându-se și nuanțele mentolate, finisajele în culoarea cojii de ou sau designurile în acuarelă. Designerii vor folosi foarte des imagini care evocă sentimentul luminii calme și blânde, creând un efect „aerisit” prin utilizarea culorilor fine în designuri neaglomerate, cu elemente minimaliste combinate cu fonturi simple, neagresive. După anul plin de provocări pe care tocmai l-am încheiat, oamenii tânjesc după calm și confortul psihologic ce poate fi obținut și prin contactul cu nuanțe simple, blânde și reconfortante.
Noul an va aduce și un nou avatar al stilului Memphis, unul dintre stilurile de design definitorii pentru anii ‘80, care a respins așa-numita artă înaltă și minimalismul. Estetica acestui stil – care a atras întotdeauna absența restricțiilor obișnuite și a canoanelor clare – este caracterizată de forme colorate, versatile, abstracte, geometrice și asimetrice, totul într-un singur spațiu. Formele abstracte și combinațiile de culori ale designului Memphis reapar pentru a readuce stranietatea, bizareria vibrantă în prim-planul designului mondial. Stilul Memphis va reinstaura combinațiile de nuanțe jucăușe și distractive – vom observa designuri în culori îndrăznețe, vibrante, forme contrastante suprapuse într-un mod care pare mai modern, cu un accent special pe culorile neon strălucitoare, culorile primare și pastelate.
O altă tendință cromatică ce va acapara lumina reflectoarelor în anul 2022 va face apel la paletele de culori nesaturate, adesea folosite în modele florale. În aceste designuri vintage flower power, culorile neutre vor fi alese pentru a da florilor un aspect natural, designerii dorind astfel să creeze modele florale care oferă senzația de vintage, „de modă veche”, mai apropiate de natură.
2022 va profita la maxim și de potențialul culorilor neutre derivate din pietrele prețioase sau semiprețioase, precum este roșul profund al granatului sau albastrul intens al safirului. Deși aceste culori inspirate de pietrele folosite pentru crearea bijuteriilor sunt foarte saturate, ele au o altă „atitudine” în comparație cu alte categorii de culori îndrăznețe. Aceste culori speciale sunt mai discrete și mai impunătoare, în principal datorită asocierii cu pietrele prețioase și – în mod tradițional – cu regalitatea. Brandurile care doresc un plus de sofisticare în 2022 vor opta pentru folosirea culorilor derivate din pietre prețioase. Deși îndrăznețe, ele nu sunt agresive astfel că pot fi asociate cu tonuri mai neutre pentru a le spori profunzimea și îndrăzneala.
2022 va reînvia și anumite scheme de culori din anii ’70 și ’80. O modalitate de a crea un design calmant este folosirea culorilor neutre, liniștitoare, pe când o alta este aceea de a profita de nostalgia privitorilor, evocând „vremuri mai simple”, din trecut. Întotdeauna au existat momente de criză și provocări care au ținut lumea întreagă pe jar, însă în design totul ține de percepție iar majoritatea oamenilor percep trecutul ca fiind mai puțin stresant și mai puțin complex în comparație cu realitatea prezentului. Grație acestei percepții, designerii au șansa de a transforma tot ceea ce este vechi și retro într-un stil ce pare a fi cu totul nou. Oamenii își doresc familiaritate și confort, combinate cu minimalism. Viața era copleșitoare chiar și înaintea pandemiei, așa că oamenii vor să încetinească ritmul pentru a avea șansa de a reflecta și de a se distra.
Ca în fiecare an, există și în 2022 cel puțin un trend de culoare care merge împotriva curentului. Spre deosebire de tendința generală de a adopta palete cromatice liniștitoare, în 2022 vom vedea și contraste de culori hipersaturate incluse în designuri zgomotoase și suprastimulante. Asemănătoare Brutalismului sau Anti-designului – stiluri ce refuzau respectarea principiilor tradiționale – aceste culori hipersaturate se opun combinațiilor tradiționale de culori, depășind granițele și așteptările. Culorile dintr-un astfel de design nu doar că vor șoca, dar vor concura între ele pentru atragerea atenției privitorului – rezultatul fiind compoziții și experiențe vizuale distractive, captivante, pe care nu le vom uita prea curând.
Vă invităm să vă inspirați din aceste tendințe de top în materie de culori pentru anul 2022 – fie că sunteți în căutarea unui design clasic, mereu actual, fie că doriți să vă reînnoiți brandul, există numeroase modalități de a integra aceste tendințe cromatice pentru a obține cea mai modernă variantă pentru proiectul dumneavoastră.