2022 va oferi consumatorilor o adevărată renaștere a psihedelismului anilor ’60, pentru că unele tendințe în materie de design sunt atât de speciale încât nu se demodează niciodată. Abordarea contemporană a psihedelismului anilor ‘60 ne va reaminti de o epocă a păcii și a fericirii de care nimeni nu poate nega că avem nevoie, acum mai mult ca oricând, pe măsură ce apele adânci ale pandemiei tulbură tot mai multe zone ale economiei și ale vieții private. Vom vedea ambalaje care vor ieși din tipare prin fonturi distorsionate și tipare de linii colorate asemănătoare reprezentărilor simplificate ale valurilor, reușind să transmită sensul motto-ului „pace și iubire” al acestui deceniu definit de contracultură și revoluționarea normelor sociale.
Tendința către designurile excentrice va readuce în atenție și ambalajele centrate pe text – designul bazat pe fonturi este o formă de artă complexă în sine, celebrată de tendința actuală de a pune textul în centrul atenției. Orice urmă de ilustrație va dispărea pentru a face loc textului imprimat în fonturi deosebite, combinate cu nuanțe contrastante, care vor garanta designului un plus de energie. Trendul va provoca și va pune în discuție perspectivele cotidiene asupra fonturilor, acestea având șansa de a fi văzute drept opere de artă de sine stătătoare. Pe măsură ce poluarea vizuală capătă proporții în jurul nostru, obținerea purității în design folosind o estetică minimalistă este cea mai bună cale de a atrage atenția. Ambalajele centrate pe text vor da ocazia designerilor să se joace cu fonturile, spațiile albe și culorile delicate.
În anul 2022 se continuă perioada turbulentă traversată de întreaga lume, ceea ce înseamnă că tendința de design concentrată pe regăsirea seninătății se sincronizează perfect cu nevoia colectivă de calm. În designul de ambalaj, această seninătate va fi oferită de culorile discrete, neutre și complementare, în combinație cu textele publicitare simpliste și fonturile minimaliste care asigură lizibilitatea rapidă. Toți tânjim după liniște, calm și blândețe, un trend ce se va manifesta prin culori deschise și reconfortante, alături de elemente minimaliste ce recreează senzația de „aerisire”. Popularitatea în creștere a fenomenului ASMR (Autonomous Sensory Meridian Response – senzația plăcută de fior/frison provocată de stimuli vizuali și/sau auditivi) se traduce în designul de ambalaj prin combinarea suprafețelor lucioase, mate sau în mod voit texturate, adăugând astfel o altă dimensiune ambalajelor.
Printre inovatoarele și remarcabilele trenduri ale acestui an îl vom regăsi și pe cel bazat pe ilustrații grafice 3D false, care vor aduce o notă de sofisticare designului de ambalaj. Această joacă a designerilor cu adâncimile imaginii și cu iluziile optice sunt o modalitate sigură de a le stârni curiozitatea consumatorilor și de a-i convinge să se oprească și să privească mai atent ambalajul. Dat fiind că efectul 3D bazat pe iluzii optice este unul atât de tehnic, ambalajul îi va demonstra consumatorului că produsul este unul modern, premium, în fruntea tendințelor și a tehnologiei – ceea ce se traduce pe scurt în „acest produs își merită banii”. Această idee de design este ideală mai ales pentru produsele mai scumpe sau de lux.
Un trend care va oferi o viață nouă ambalajelor albe, simple este și cel caracterizat prin pete de culoare care par pulverizate cu spray-uri, oferind un efect de ceață hipnotizantă, colorată. Această tendință popularizată mai ales de către designerul grafic Tessa Forrest a cucerit lumea designului începând cu mediul digital de pe Instagram, acolo unde efectul său calmant atrage până și atenția utilizatorilor grăbiți. Acest efect deopotrivă hipnotic și enigmatic accentuează culorile printr-un amestec de „blurare” excesivă și adăugarea de „zgomot” în Photoshop. Caracterul sofisticat este evidențiat prin utilizarea nuanțelor mai degrabă luminoase și țipătoare, în combinație cu fonturi Sans-Serif și elemente monocromatice simple.
2022 ne va surprinde și cu ambalaje de tipul „design maximalist la interior, minimalist la exterior”. Ambalajele de acest fel sunt asemănătoare jachetelor care au căptușeala la fel de frumoasă ca materialul exterior. Este o adevărată încântare să deschizi un ambalaj cu design minimalist la exterior pentru a descoperi un interior extravagant și maximalist, lucrat minuțios. Acest stil funcționează însă la fel de bine și prin migrarea elementelor minimaliste de la exterior către interior. Milioane de produse sunt livrate zilnic către clienți din întreaga lume, iar transformarea fiecărui ambalaj într-o experiență este o adevărată provocare, acum mai importantă ca niciodată. Acest trend va aduce emoția și aventura cumpărăturilor la ușa clienților, deschiderea unei cutii cu design minimalist, elegantă și enigmatică la exterior devenind astfel echivalentul experienței de „a trece pragul” magazinului unui brand.
Noul an va plasa un accent special pe importanța materialelor folosite în producția ambalajelor – texturile imperfecte le amintesc consumatorilor de unde își procură producătorii materia primă, o cerință obligatorie pentru brandurile care doresc să își promoveze etica „verde” și să facă apel la preocupările ecologiste ale consumatorilor săi potențiali. Ambalajele sustenabile devin ușor dar sigur o necesitate – în 2022 oamenii vor acorda o atenție mai mare produselor pe care le consumă zilnic și impactului pe care acestea îl au asupra naturii. Industria de packaging trece printr-un proces rapid de schimbare, favorabil brandurilor care au încorporat esenței și ofertei lor valori precum sustenabilitatea și caracterul etic al ambalajelor. Cele create din materiale texturate, puțin îngălbenite și reciclate oferă totodată și un fundal perfect pentru cerneala imprimată, creând astfel și o delicată distorsionare a culorii.
Pasiunea pentru colaj va dăinui și anul acesta ca formă integrată de design în industria producătoare de ambalaje, cu un accent mai mare pe geometrie și stratificarea culorilor. Marginile care imită ruptura accidentală a hârtiei pot deveni foarte ușor și un semn de recunoaștere a materialelor reciclate sau reciclabile, într-o piață tot mai conștientă de problemele de mediu. Colajul câștigă tot mai multă popularitate în rândul micilor producători – chiar artizanali, cu produse unicat – de aceea utilizarea acestei tehnici în designul de ambalaj permite conectarea la publicul cu venituri mari, deschis și atent la acest segment creativ.
Estetica Y2K se va reinventa și ea – acest stil futurist cu influențe retro și-a cunoscut perioada de maximă popularitate între anii 1990 și 2005, când oamenii erau obsedați de tehnologie și de noul mileniu. 2020 era cândva considerat viitorul designului și al tehnologiei, însă iată că în prezent întoarcem spatele minimalismului rafinat și privim către trecut pentru inspirație, mai exact către stilul Y2K, în toată gloria lui metalizată și kitsch. Frumusețea revenirii la estetica Y2K constă în ironia fermecătoare a faptului că la începutul mileniului oamenii erau obsedați de futurism, iar acum această viziune veche a futurismului a devenit una nostalgică, asemănătoare retro-futurismului. Albastrul palid, argintiul, albul și culorile neon palide alcătuiesc fundalul, în timp ce formele geometrice adaugă un plus de dinamism acestui stil.
2022 va continua și tradiția popularelor personaje „rubber hose” devenite celebre în America anilor ‘20 datorită unor animatori precum Bill Nolan și Walt Disney. „Rubber hose” (furtun de cauciuc) a fost primul stil american standardizat de animație, caracteristica lui definitorie constând în membrele personajelor care par a fi făcute din furtun de cauciuc, brațe și picioare care sunt de obicei simple curbe fluide, fără articulații. În ultimii ani, aceste personaje au migrat către ambalaje și au fost modernizate de ilustratori din întreaga lume, dobândind expresii mai sarcastice și mai jucăușe. În comparație cu personajele de acest tip din anii ‘20, reprezentanții lor din 2022 au fost actualizați prin șepci, adidași sau tatuaje moderne – metode eficiente de a transporta această estetică în contemporaneitate.
Din aceeași categorie face parte și trendul ilustrațiilor glumețe sau poznașe – desene copilărești ironice, create manual, cu linii imperfecte și personaje 2D excentrice. Acest stil de design al anilor ’80-’90 este unul oarecum rebel, amintind de graffiti-urile unde imperfecțiunea reprezintă de fapt unicitate. Aceste desene stârnesc zâmbete și nedumerire, însă umorul este una dintre cele mai bune căi de a atrage și păstra consumatori fideli.
Culori senine, personaje fermecătoare și nostalgie – trei direcții principale ale designului, care demonstrează că energia pozitivă va fi în 2022 la mare căutare pe rafturi.