Aplicatii multiple ale holografiei in industria de packaging

Hologramele sunt uneori integrate pe suprafata ambalajelor pentru efectele lor vizuale, dar si ca masura de securitate. In articolul de fata, vom arunca o privire asupra utilizarii hologramelor in aplicatii precum benzile adezive, etichetele si autocolantele, vom explora modul in care tot mai multe companii le folosesc in combaterea falsificarii si in final vom aborda problematica reciclarii acestora

In sectorul de etichete s-a evidentiat compania australiana de ambalaje din plastic Caps & Closures, care inca din 2022 a lansat sistemul de etichetare si decorare holografica ID-Shield, conceput pentru a preveni copierea etichetarii produselor unui brand. Suprafata prelucrata cu ajutorul acestui sistem reflecta lumina in unghiuri diferite, ceea ce rezulta intr-o imagine holografica. Solutia este complet integrata in ambalaj in timpul fabricatiei, ceea ce elimina nevoia adaugarii de materiale, adezivi, cerneluri sau procese de imprimare. Specialistii companiei sustin ca sistemul exclude posibilitatea de contaminare a etichetei in timpul fluxului de reciclare.

La randul ei, compania thailandeza Packtica produce etichete si autocolante cu holograme, printre care se numara optiuni 2D, matrice de puncte 3D si holograme Russle, care pot ingloba coduri QR si numere de serie inteligente. Cand vine vorba de protectia brandului, expertii de la Packtica spun ca etichetele cu holograma Smart QR produse de companie ingreuneaza falsificarea produselor deoarece tehnologia laser holografica le face unice.

Din punctul de vedere al consumatorului, hologramele permit identificarea si verificarea autenticitatii unui produs, servind drept dovada vizibila a legitimitatii ce le insufla incredere consumatorilor atunci cand se decid sa faca achizitia. In viitor, compania preconizeaza ca autentificarea produselor de consum va deveni mai rapida si mai precisa odata cu punerea la dispozitia publicului consumator a unei varietati tot mai mari de aplicatii de verificare a hologramelor activate pentru smartphone-uri. Specialistii companiei mai adauga ca progresele facute in nanotehnologie si print 3D sunt tot atatea cai potentiale pentru dezvoltarea de holograme mai sofisticate si personalizabile.

De partea sa, compania americana Graphic Packaging International ofera efecte holografice ce urmaresc sa imbogateasca impactul vizual la raft al ambalajului cu diverse elemente de design, cum ar fi linii si unde si sa actioneze ca o masura impotriva falsificarii, avand in vedere ca aceste elemente sunt greu de reprodus datorita naturii specializate a procesului. Firma ofera ca optiune finisarea turnata si polimerizata (lasergloss), care poate fi aplicata pe spoturi dedicate, suprafete mai mari, precum si deasupra efectelor grafice sau metalice. Totodata, conform expertilor brandului american, finisarea nu afecteaza reciclabilitatea ambalajului deoarece nicio pelicula nu este lasata la suprafata.

Holograma ca masura impotriva falsificarii
Utilizarea hologramelor ca o masura anti-falsificare a fost discutata de Dr. Paul Dunn, presedintele Asociatiei Internationale a Producatorilor de Holograme intr-un articol pentru revista The European Pharmaceutical Review, in care s-a concentrat pe aplicatiile acestora in ambalajele farmaceutice. El a oferit exemplul ambalajelor blister, domeniu in care unele holograme pot fi proiectate astfel incat sa fie vizibile doar in spatele fiecarei cavitati pentru pilule sau capsule pe partea din spate a ambalajului, ceea ce permite imprimarea informatiilor despre dozare si marketing pe zona din jurul pilulei sau capsulei.

In articolul sau, Dunn sustine ca aceasta varianta le ofera consumatorilor posibilitatea de a valida autenticitatea achizitiilor lor cu ajutorul hologramelor personalizate. De asemenea, dumnealui adauga ca holograma poate fi integrata si in interfete web securizate pentru a ajuta la eliminarea comenzilor frauduloase de produse, in timp ce distribuitorii autorizati pot alege, impacheta si expedia catre clienti articole in cantitati atent masurate, progresul produsului de-a lungul lantului de aprovizionare fiind bine urmarit si documentat.

Utilizarea holografiei in benzi adezive
Elementele holografice pot fi folosite si in confectionarea benzilor adezive. Anul trecut, compania britanica Filtrona Tapes a lansat gama de benzi holografice cu desprindere Supastrip Prism, care se aplica ambalajelor flexibile din plastic sau hartie in diverse aplicatii FMCG (domeniul produselor de larg consum cu rotatie rapida) cum ar fi hrana pentru animale de companie, ingrijirea personala, produsele alimentare de luat la pachet  si alimentele congelate. Compania a declarat ca sub-gama Prism Plus combina filmele holografice cu imprimarea pentru branding-ul direct pe ambalaj, sub-gama Prism Ultra ofera efecte holografice demetalizate sau metalizate selectiv pe ambalaj, iar sub-gama Prism Unique ofera modele de holograme personalizate pentru securitate si protectia brandului.

Cu privire la decizia de a folosi elemente holografice in benzile adezive, dna Sarah Rutland, Director de Dezvoltare a Pietei la Filtrona Tapes spune ca capacitatea de a proiecta caracteristici care sa iasa in evidenta prin holografie mentinand simultan beneficiile deschiderii usoare ale gamei Supastrip are un efect combinat, deoarece benzile pot fi personalizate pentru a include securitatea si protectia brandului fara a schimba ambalajul primar.

Potrivit dnei Rutland, daca este schimbata doar banda, nu intregul ambalaj, holograma devine „acceptabila comercial fara a compromite functionalitatea sau estetica”. Dansa adauga ca gama Prism poate fi personalizata cu logo-uri si culori ce sa corespunda branding-ul unei companii, permitandu-le consumatorilor sa recunoasca un brand la punctul de vanzare si ajutandu-i sa ia decizii rapide cu privire la produse.

Cand vine vorba de atractivitatea la raft, Rutland crede ca hologramele le pot oferi brandurilor un avantaj. Ea spune ca in timp ce privesc la un raft plin cu produse, consumatorii sunt bombardati cu mesaje vizuale de la zeci de branduri, iar asta doar in magazin. Se estimeaza ca consumatorii vad aproximativ 10.000 de mesaje de marketing in fiecare zi. Deci eterna intrebare pentru orice brand este cum sa isi faca produsele sa iasa in evidenta.

Potrivit dnei director de dezvoltare de la Filtrona Tapes, obtinerea succesului pe o piata aglomerata presupune ca ambalajul produsului sa atraga atentia consumatorului si sa proiecteze un simt al calitatii in aproximativ 20 de secunde, timp in care acesta va lua decizia de achizitie. In consecinta, brandurile trebuie sa foloseasca fiecare instrument pe care il au la dispozitie pentru a profita la maximum de acea fereastra de 20 de secunde; ori niciun instrument nu este mai util in acest proces decat efectele holografice. Oricat de elementar pare, oamenilor tind sa le placa lucrurile stralucitoare.

Cutiile holografice
Se spune ca banda adeziva din sub-gama Prism Unique de la Filtrona Tapes dispune de designuri holografice personalizate pentru securitate si protectia brandului. In legatura cu unele dintre aplicatiile acestei sub-game si despre modul in care functioneaza caracteristicile sale de securitate, dna Rutland a aratat ca pe piata actuala se estimeaza ca aproximativ 80% dintre consumatori intra in contact cu bunuri false, cu buna stiinta sau nu, iar un studiu al agentiei de protectie a brandurilor Incopro a relevat ca, desi 19% dintre consumatorii din Marea Britanie cumpara de bunavoie bunuri false, majoritatea sunt participanti nedoritori, iar acest lucru poate afecta considerabil reputatia unui brand.

In cazul benzilor adezive Prism Unique produse de companie, mai multe straturi de securitate vizibila sau ascunsa pot fi inglobate in filme holografice, cum ar fi microtext, nanoimagini si comutatoare de imagine. Rutland sustine ca folosirea unei benzi cu desprindere ca parte a unei strategii de combatere a contrafacerii ofera beneficii in ceea ce priveste costurile si eficienta, deoarece, intr-un scenariu in care falsificatorii reusesc sa „sparga” functiile implementate, benzile cu desprindere ofera posibilitatea unor reactii rapide pentru a schimba si actualiza designul benzii, fara a fi nevoie ca intregul ambalaj sa fie schimbat.

Cand vine vorba de reciclabilitatea benzilor adezive, Rutland afirma ca ar trebui analizata impreuna cu ambalajul pe care este aplicata banda, deoarece aceasta este atasata de ambalaj si va fi reciclata impreuna cu materialul de baza. In opinia dansei, este dificil sa se faca declaratii generale despre banda adeziva in contextul ambalajelor flexibile deoarece: 1. banda adeziva poate fi aplicata pe substraturi diferite (materiale de baza diferite, cum ar fi plastic, hartie, metal etc.), iar fiecare substrat are proprietati distincte si 2. cantitatile si configuratiile in care banda este utilizata pot varia – de exemplu, grosimea benzii, modul de aplicare sau proportia acesteia in raport cu ambalajul total.

In ceea ce priveste viitorul procesului holografic in materialele de ambalare, dna Rutland afirma ca valorificarea intelegerii cu privire la holograme ca element de autentificare si imbinarea acesteia cu o metoda interactiva si intuitiva de validare a autenticitatii de catre consumatori ramane un domeniu de dezvoltare intens cautat. Astfel, din punct de vedere decorativ, folosirea hologramelor ca instrument de implicare pentru a oferi diferentiere la raft este inca o solutie foarte dezirabila. Asigurarea mentinerii acestei situatii va necesita dezvoltarea unor efecte rentabile, reducerea volumului de deseuri si formularea unor afirmatii verificabile privind sustenabilitatea.

Securitate, trasabilitate si atractivitate la raft: ambalajele holografice in 2024
Anul trecut, mai multe companii au introdus elemente holografice in ambalajele lor. De pilda, in luna ianuarie, compania germana All4Labels Global Packaging Group a lansat sistemul de securitate si autentificare INTEGRITAG, conceput pentru a implementa caracteristici sigure si inteligente in solutiile de imprimare digitala in scopul de a spori protectia, transparenta, eficienta si sustenabilitatea de-a lungul lanturilor de aprovizionare.

Sistemul INTEGRITAG combina indentificarea prin freventa radio (RFID) cu ajutorul tehnologiei Rako Secure cu etichetarea holografica de securitate via Hologram Company si cu etichetarea de inalta securitate de la Centro Grafico pentru a produce solutii de etichetare sigure. Se preconizeaza ca aceste tehnologii sa fie integrate in produsele sau ambalajele existente pentru a combate fraudarea produselor, pentru a raspunde eficient amenintarilor de securitate si pentru a eficientiza lanturile de aprovizionare.

Se spune ca eticheta ofera trasabilitatea in timp real a produsului de-a lungul lantului de aprovizionare si incearca sa mentina produsele autentice in afara pietei „gri” pentru a proteja veniturile brandului, oferind etichete inteligente, produse de securitate holografica, amprenta QR, EAS, SaaS si Data Analytics si aplicand embosarea foliilor de baza.

Stampilarea foliei holografice
La cateva luni mai tarziu, compania germana globala KURZ a lansat solutia sa de panglici de transfer termic NOVA ce are ca scop imbunatatirea etichetelor produselor cu finisaje difractive si efecte dinamice de adancime. Dl Ivo Kionka, CEO al liniei de produse Typofol din cadrul KURTZ, a declarat ca solutia a inceput cu sapte design-uri, urmand sa apara si altele. Linia de produse este potrivita pentru decorarea pe intreaga suprafata precum si pentru detalii fine si poate fi imprimata suplimentar. Dl Kionka a adaugat ca poate fi folosita pe diferite substraturi, in special pentru marcarea durabila si finisarea etichetelor, cartilor de credit si hartiei cretate.

Solutia este conceputa sa fie rentabila si usor de implementat pentru imbunatatirea etichetelor si ambalajelor cu ajutorul echipamentelor din dotare. Intrebat ce anume diferentiaza produsul de solutiile existente, Kionka a raspuns ca anterior, stampilarea la cald sau transferul la rece erau necesare pentru a adauga un efect holografic etichetelor si ambalajelor a caror marcare este aplicata cu ajutorul panglicilor de transfer termic. Insa odata cu NOVA aceste procedee pot fi eliminate deoarece nu mai este necesara decat o imprimanta conventionala cu cap plat.

In concluzie, se poate afirma ca in sectorul de packaging, holografia este utilizata in cea mai mare parte pentru atractivitatea produselor la raft si in scopuri anti-falsificare, in special atunci cand vine vorba de securitate si protectie a brandului. Exista insa potential si pentru utilizarea sa in industria farmaceutica in aplicatii precum ambalajele blister. In toate domeniile, utilizarea holografiei pare sa creasca increderea consumatorilor si a companiei in securitatea si autenticitatea unui produs – fie ca este vorba de incorporarea masurilor de securitate (efectul in sine fiind greu de reprodus) fie de atractivitatea sa vizuala pe rafturile comertului en-detail. In orice caz, va fi interesant de vazut modul in care efectele holografice continua sa fie utilizate in sectorul de packaging si daca in viitor va exista o extindere si in alte domenii.

Redactia Afaceri Poligrafice

Adaugati un comentariu

Lasă un răspuns

Search this website Type then hit enter to search

Caută în tot websiteul

Mai multe...

Generic selectors
Potrivire exactă
Caută doar în titlu
Caută doar în conținut
Post Type Selectors
ANUNȚURI
COMPANII
EVENIMENTE
Filtrează după categorii
ALTE MODALITATI DE IMPRIMARE & INSCRIPTIONARE
CREATIE & EDITARE & WEB DESIGN
DIVERSE
FINISARE
INTELIGENTA ARTIFICIALA
MARKETING
OPORTUNITATI IN DOMENIU
PACKAGING
POVESTI DE SUCCES
PRODUCTIE PUBLICITARA & SEMNALISTICA & PROMOTIONALE
TIPAR DIGITAL
TIPAR OFFSET
Inchide