Trăim într-o lume foarte agitată, iar dacă ţinem cont de numărul mare de evenimente imprevizibile ce ne-au afectat profund industria pe parcursul ultimilor doi ani şi mai bine, ar fi mai mult decât ridicol să oferim previziuni în legătură cu ceea ce va urma în cele 12 luni care ne stau în faţă.
Ca şi când nu era suficient, packaging-ul inteligent este, aşa cum mărturisesc chiar specialiştii din domeniu, o industrie foarte tumultuoasă care se mândreşte că face lucruri imprevizibile. Cu toate acestea, poate a venit momentul să ne familiarizăm cu unele repere pentru anul în care am intrat şi probabil analiştii din cadrul AIPIA se află în cea mai bună poziţie pentru a ne oferi câteva perspective legate de ecosistemul ambalajelor inteligente. Iată aşadar în continuare doar câteva exemple ilustrative.
Probabil reperul cel mai clar în legătură cu modul în care vor decurge lucrurile în 2023 este volumul de acte legislative aflate în procesul de a intra în vigoare sau care în final vor fi integral puse în aplicare. Politica de Responsabilitate Extinsă a Producătorilor (EPR) în sectorul de packaging este deja aplicată de unele guverne pentru a responsabiliza companiile şi retailerii în ceea ce priveşte colectarea şi reciclarea ambalajelor refolosibile precum şi toate detaliile economiei circulare – începând de la aprovizionarea cu materii prime şi terminând cu scoaterea din uz a ambalajelor şi reciclarea lor. Această politică deja a fost implementată în Regatul Unit în data de 1 ianuarie 2023.
Dacă fi să vorbim de sarcasme, şi vorbesc în numele meu aici, guvernele naţionale şi locale au găsit într-adevăr cea mai bună cale de a se debarasa de problemă. Cât despre munca de echipă, nu pare să figureze deloc pe agenda lor…
De mult timp companiile sunt în curs de soluţionare a problemelor legate de proiectare şi aprovizionare, dar acum, iată, au apărut noi cerinţe. Un lucru este însă clar: Pentru a implementa o politică EPR eficientă, aveţi nevoie de date! Informaţiile de mai jos provin direct de pe site-ul guvernamental al Regatului Unit:
„Pentru a sprijini EPR şi alte eforturi în direcţia sustenabilităţii, producătorii trebuie să acumuleze, să administreze şi să interpreteze un volum enorm de date şi informaţii privitoare la o multitudine de repere, începând de la specificarea provenienţei materiilor prime şi până la informarea clienţilor în legătură cu iniţiativele pe linie ecologică precum şi cu opţiunile de reciclare pe care le au la dispoziţie. Conformarea cu aceste cerinţe este obligatorie, procesele trebuie să fie simplificate şi automatizate, iar designerii şi echipele de fabricaţie trebuie să comunice şi să colaboreze în regim de timp real.”
Pentru a câştiga viteza, vizibilitatea şi gradul de sofisticare necesare pentru a atinge obiectivele EPR şi ale sustenabilităţii, companiile se orientează tot mai mult către soluţii de software cu conectivitate în cloud controlate de inteligenţa artificială, soluţii care să se integreze cu sistemele deja implementate, pentru a valorifica potenţialul datelor.
Întrebarea care se pune este următoarea: Înţeleg patronii companiilor şi retailerii oportunităţile oferite de packaging-ul inteligent pentru atingerea acestor obiective? Rămâne de văzut.
Un alt domeniu legislativ care se va face simţit foarte curând priveşte reglementările stipulate de Legea Securităţii Lanţului de Distribuţie al Medicamentelor din SUA – legate de localizarea şi urmărirea produselor farmaceutice. Fie că suntem sau nu suntem pregătiţi, această lege va intra în vigoare pe deplin în luna noiembrie 2023. Administraţia Alimentelor şi Medicamentelor apreciază că acest act legislativ va contribui foarte mult la economisirea timpului şi resurselor industriei farmaceutice prin date uşor accesibile care vor simplifica localizarea şi urmărirea coletelor pe parcursul lanţurilor de distribuţie. Aşadar, o nouă ocazie de frustrare…
În condiţiile existenţei unei pieţe enorme a medicamentelor în S.U.A., nu poate fi decât logică implementarea unor soluţii de packaging inteligent pentru a îndeplini cerinţele actului normativ menţionat. Să nu uităm că în Europa a fost deja promulgată Directiva privind Medicamentele Falsificate (FMD) – şi ceva asemănător există şi în Regatul Unit – iar aceste exigenţe în domeniul localizării şi urmăririi sunt copiate sau vor fi în curând copiate şi în multe alte pieţe din jurul lumii.
Un alt exemplu foarte bun de inovaţie în domeniul valorificării regulamentelor este pleiada sistemelor de colectare a ambalajelor refolosibile care par să „răsară” peste tot. Desigur, intenţia este meritorie, iar în cursa pentru o lume eficientă din punctul de vedere al resurselor, pare să fie chiar necesară. Încurajarea returnării recipientelor pentru a fi reutilizate sau pentru o reciclare mai uşoară sună grozav. Însă din nou ar putea fi o sursă de frustrare. Oare consumatorii înţeleg acest sistem şi modul în care funcţionează? Odată ce flaconul PET este returnat, există garanţia că reciclatorii se ocupă de acesta cu eficienţă?
În orice caz, şi unii şi ceilalţi au nevoie de informaţie / date. Consumatorii trebuie implicaţi (prin codurile QR?) aducându-li-se la cunoştinţă detalii în legătură cu procesul. Fiind acum disponibilă la scară largă, tehnologia de marcare digitală îi ajută pe reciclatori să separe diferitele materiale plastice şi alte materiale, pentru a avea garanţia că aceste produse sunt tratate într-un mod potrivit şi rentabil. Din nou, tehnologiile de packaging inteligent pot oferi soluţii simple şi eficiente.
Există foarte mult de scris doar pe acest subiect. La un nivel atât operaţional cât şi strategic, datele disponibile prin ambalajele inteligente pot avea un impact semnificativ. Ne revine nouă tuturor misiunea de a continua să transmitem mesajul, iar patronilor de companii şi retailerilor misiunea de a ţine ceva mai mult pasul cu posibilităţile care le stau în faţă.
Într-un newsletter recent de la AIPIA, unul dintre articole sugera faptul că digitalizarea în sectorul de packaging ar putea câştiga mai multă importanţă decât sustenabilitatea. Este un lucru care ar putea fi un pic prematur pentru 2023. Însă fapt este că – dacă li s-ar permite – aceşti doi factori ar putea conlucra într-o armonie mai strânsă pentru a avea împreună un impact mai semnificativ. Aşa cum se prezintă situaţia, putem spune fără să greşim că acesta este chiar un packaging inteligent!