Codurile de bare invizibile ar putea revoluționa securitatea ambalajelor

Experții și designerii de ambalaje s-au pus de acord cu privire la necesitatea înlocuirii codurilor de bare realizate din grile albe și negre cu elemente care permit o mai mare libertate creativă.

De-a lungul timpului, evoluția codurilor de bare a mers mai ales în direcția simplificării proceselor de citire, însă pe anumite aplicații – din motive estetice, de securitate sau de trasabilitate – este uneori necesară folosirea codurilor de bare invizibile. Acestea sunt obținute cu ajutorul cernelurilor care devin fluorescente în urma expunerii la lumină ultravioletă (UV) sau infraroșie (IR), devenind astfel vizibile pentru ochiul uman. Principalele aplicații ale acestui tip de tehnologie se regăsesc în industriile unde produsele contrafăcute reprezintă o problemă importantă: produse farmaceutice, cosmetice, bunuri de lux, tutun și alcool. Consecințele contrafacerii pot varia de la pierderea profitului până la amenințarea vieții consumatorilor. Pe acest segment vin în ajutor codurile invizibile care conțin numerele de serie și lot ale produselor, devenind deci o metodă sigură de autentificare a mărfurilor.

Codurile convenționale 2D Data Matrix pot fi inestetice și pot interfera cu designul ambalajelor de lux. Ambalajele mici cu texte informative traduse în mai multe limbi au deseori rezervat un spațiu destul de restrâns pentru codurile de bare. Tocmai de aceea marcajele invizibile sunt de preferat în aceste cazuri, în primul rând deoarece nu interferează cu designul vizibil al ambalajului. În plus, codurile invizibile nu pot fi duplicate prin metode disponibile oricui, cum ar fi copiatoarele. Marcajele de acest tip pot fi aplicate oriunde pe ambalaj facilitând citirea lor de către scannere, indiferent de poziția și orientarea ambalajului. Codurile invizibile pot include informații de control al calității, numere de serie, etichete de avertizare sau informații de trasabilitate.

Printre metodele de aplicare a acestor coduri reamintim imprimarea cu cerneluri care au proprietăți fluorescente în culori variate atunci când sunt supuse acțiunii luminii UV sau IR. În plus, anumite cerneluri speciale pot fi modificate pentru a deveni fluorescente doar pe anumite porțiuni înguste, sporind astfel siguranța ambalajului. Aceste cerneluri sunt invizibile ochiului uman, în schimb se comportă ca orice alt tip de cerneală, putând fi aplicate prin metode convenționale de imprimare, prin tehnologie de transfer termic sau inkjet. Deși imprimarea lor nu necesită tehnologie specială, citirea codurilor invizibile nu poate fi realizată fără dispozitive specializate care trebuie să expună marcajele la lumina ultravioletă sau infraroșie de o anumită frecvență, pentru ca apoi să decodeze informația astfel identificată. Pentru aceste procese există soluții de tipul terminalelor mobile modulare, care pot transforma chiar și un smartphone într-un cititor de coduri invizibile.

Digimarc, producător de software și tehnologie de identificare automatizată dedicată modernizării lanțului de aprovizionare, propune înlocuirea codurilor de bare cu rețele de coduri invizibile. Acestea nu pot fi văzute de ochiul uman, fiind necesare camere video de scanare dotate cu un software capabil să înregistreze instantaneu detaliile despre produsul respectiv. Secretul aplicării unui astfel de cod constă într-un algoritm ce manipulează datele care trebuie să fie imprimate în așa fel încât informațiile să fie „purtate” de mici puncte plasate pe suprafața ambalajului. Această nouă variantă de marcare face posibilă comunicarea între producători, retaileri și consumatori economisind totodată și timp deoarece codurile de bare nu mai trebuie găsite și poziționate în fața scannerului. Astfel dispozitivele vor putea înregistra chiar și mai multe produse în același timp, simplificând procedura de achiziție la casele de marcat. Întreaga suprafață a ambalajelor poate fi astfel imprimată cu sute de coduri de bare invizibile, fără ca acest proces să le modifice în vreun fel designul.

Codurile de bare invizibile pot optimiza procesele de marketing prin accesarea unui volum mai mare de informații – pentru aceasta este nevoie de dispozitive mobile de scanare cu cameră video, dotate cu o anumită aplicație. Astfel, oricine poate avea acces atât la infomații despre produs, cât și despre ultimele promoții ale brandului respectiv. Noile coduri invizibile le permit designerilor să creeze grafica publicitară fără grija păstrării unui anumit spațiu pentru codul de bare, înlesnind în același timp și identificarea rapidă a lotului din care face parte un produs, cu opțiuni de serializare și trasabilitate îmbunătățite, conducând la optimizarea logisticii lanțurilor de aprovizionare.

În prezent codurile invizibile sunt implementate produselor din lanțurile de supermarketuri americane Wegmans și germane Rewe, unde se utilizează deja scannere Datalogic. Între timp, grupul Walmart a început faza de testare a acestei soluții, iar dezvoltatorul de programe software GS1 Germany cooperează cu Digimarc pentru a oferi clienților săi și opțiunea codurilor de bare invizibile.

Redactia Afaceri Poligrafice

Adaugati un comentariu

Lasă un răspuns

Search this website Type then hit enter to search

Caută în tot websiteul

Mai multe...

Generic selectors
Potrivire exactă
Caută doar în titlu
Caută doar în conținut
Post Type Selectors
ANUNȚURI
COMPANII
EVENIMENTE
Filtrează după categorii
ALTE MODALITATI DE IMPRIMARE & INSCRIPTIONARE
CREATIE & EDITARE & WEB DESIGN
DIVERSE
FINISARE
INTELIGENTA ARTIFICIALA
MARKETING
OPORTUNITATI IN DOMENIU
PACKAGING
POVESTI DE SUCCES
PRODUCTIE PUBLICITARA & SEMNALISTICA & PROMOTIONALE
TIPAR DIGITAL
TIPAR OFFSET
Inchide