Ambalajele active cu atmosferă modificată au ca scop extinderea pe cale naturală a termenului de valabilitate al produselor alimentare, fără schimbarea proprietăților fizice sau chimice ale alimentelor în cauză. Substanțele conținute de aceste ambalaje interacționează activ cu atmosfera din interiorul ambalajului sau cu produsul însuși. Popularitatea aflată în continuă creștere de care se bucură ambalajele active și ambalarea în atmosferă modificată se datorează rezultatelor: studiile au arătat că acest tip de ambalaj prelungește de 13 ori viața la raft a produselor comparativ cu ambalajele tradiționale, reducând în același timp și risipa de alimente, consumul de energie și de materie brută.
În ciuda faptului că industriile se confruntă cu multe probleme legate de reciclabilitatea materialelor și cu prețurile mari ale procesului de ambalare, unele studii de piață arată o creștere impresionantă a acestui sector în următorii ani, datorată unor inovații precum tăvile cu auto-ventilație. Unul dintre aceste studii este cel publicat de Market Research Explore, o platformă de cercetare și consultanță, care apreciază că sectorul ambalajelor active va avea parte de cea mai mare creștere a cotei de piață în perioada 2020-2025, cei mai implicați fiind producătorii importanți precum Amcor Limited, Bemis Company Inc., LINPAC Packaging Limited, Coveris Holdings S.A, Sealed Air Corporation, Berry Plastics Corporation sau Ilapak International S.A. Aceștia continuă să investească în cercetarea și dezvoltarea de soluții necesare și se așteaptă ca numărul mare de parteneriate să determine creșterea pieței pe acest segment. Spre exemplu, în august 2018, producătorul israelian de ambalaje StePac a încheiat un parteneriat cu Tadbik pentru a produce un ambalaj activ cu atmosferă modificată, dotat cu un capac din film resigilabil. Folosirea ambalajelor active este preferată de producători deoarece scade prețurile de producție și depozitare, eliminând totodată nevoia pentru conservanți chimici. Un trend în această evoluție a pieței arată o popularitate mare a ambalajelor dotate cu senzori, care arată starea produsului alimentar cumpărat.
Potrivit unui studiu realizat de Smithers Pira, „The Future of Active & Intelligent Packaging to 2023”, sectorul ambalajelor active și inteligente va crește anual cu o rată de 5,9%, atingând suma de 7,56 miliarde dolari până în 2023. Ambalajele inteligente se află încă în stadiul de dezvoltare, care presupune și adoptarea unor noi tehnologii precum microsenzorii, deoarece marile companii doresc să livreze un produs care să adauge valoare brandului lor. Până și guvernele urmăresc implementarea soluțiilor de ambalare inteligentă. Potrivit informațiilor publicate de Uniunea Europeană, 88 milioane de tone de alimente sunt irosite anual în Europa, motiv pentru care UE a semnat în 2017 un angajament prin care trebuie ca până în 2030 să înjumătățească această cantitate de deșeuri alimentare în înteriorul granițelor sale. De asemenea, se preconizează că unele componente inteligente de tipul indicatorilor de prospețime sau temperatură și etichetele inteligente vor aduce beneficii întregului lanț de aprovizionare.