Rolul ambalajelor în marketingul de tip self-service

Ambalajul nu doar că protejează produsul în timpul livrării către retailer, ci previne și deteriorarea acestuia atunci când este așezat la raft, iar multe companii realizează studii ample pe subiectul schemelor de culori, designului și al tipului de ambalaj care va atrage cel mai mult atenția publicului țintă. Deși mulți producători consideră că performanțele ambalajelor sunt mai importante decât modul în care arată, în privința vânzărilor aspectul lor poate face diferența între succes și eșec. Acest articol își propune să explice rolul ambalajelor în atragerea și păstrarea clienților, în special în medii precum supermarketurile unde este implementat marketingul de tip self-service

Într-un supermarket tipic, un consumator trece pe lângă 600 de produse pe minut și singura modalitate a brandurilor de a-i atrage atenția este prin utilizarea unor elemente de design eficiente și a unor tehnici de finisare deosebite. În afara rolului de protecție și de păstrare a calității produsului, ambalajul ajută la identificarea acestuia și mai ales a brandului. Pe de altă parte, ambalajele îndeplinesc numeroase funcții de marketing, printre care se numără și colectarea informațiilor despre preferințele consumatorilor și cunoașterea poziției brandului față de nivelul competiției. Un ambalaj atractiv promovează produsul, facilitează vânzarea și depășește barierele ridicate de costuri. Designul grafic și fizic al ambalajelor este un fenomen aflat într-o continuă evoluție de zeci de ani. Ambalajele pot avea caracteristici care facilitează procesele de distribuție, manipulare, stivuire, prezentare, vânzare, deschidere, închidere, utilizare sau reciclare – acestea fiind importante pentru clienți. Dezvoltarea piețelor de desfacere de tip self-service demonstrează necesitatea înțelegerii rolurilor jucate de ambalaje și a modului în care marile companii folosesc ambalajele pentru a-și comercializa produsele. Ambalajul este semnătura pe care produsul o va lăsa, având capacitatea de a-i atrage pe consumatorii moderni mult mai eficient decât anumite campanii publicitare perimate. Inițial ambalajul însemna doar cutia care proteja bunurile de larg consum în drumul lor către locațiile de desfacere, dar în prezent este considerat a fi vedeta mixului de marketing. Ambalajul este cel care prezintă produsul în cea mai bună lumină, spune povestea brandului și informează consumatorul, ilustrând deci angajamentul brandului în materie de transparență.

Procesul de design al unui ambalaj de produs trebuie să țină seama de formă și funcție. Ambalajul asigură o barieră împotriva germenilor, aerului, vaporilor de apă, umezelii și prafului. Unele produse au o viață extinsă la raft, altele sunt sensibile la căldură, iar ambalajul trebuie să se asigure că toate măsurile de siguranță sunt respectate și că produsul se va păstra proaspăt și intact în timpul transportului. Designerii de ambalaje trebuie să le ofere cumpărătorilor o experiență unică legată de produs și brand, în condițiile în care consumatorul modern își dorește experiențe mai presus de orice. Astfel designerii își încep munca pornind de la scopul final și așa se explică popularitatea textelor scrise cu majuscule, a denumirilor simple și mesajelor directe, precum și utilizarea frecventă a culorilor primare. Designerii au înțeles că ambalajele au devenit adevărați ambasadori ai produselor pe care le protejează, drept urmare trebuie să fie proiectate în așa fel încât să poată fi promovate și pe rețelele de socializare. Astfel un mesaj simplu cu un text clar, scris cu majuscule, va putea fi văzut și reținut mult mai ușor. Drept urmare, sarcina unui designer este cât se poate de clară: exprimarea valorii unui produs în termeni simpli și crearea unei legături cu publicul prin concentrarea pe esențial și eliminarea nesemnificativului – cele mai noi ambalaje se remarcă prin simplitate, care este o abordare onestă și reconfortantă.

Un alt trend în materie de ambalaje este idealizarea trecutului exprimată prin nostalgia pentru vremurile când obiectele erau realizate manual și se punea mare accent pe detalii. Don Papa este un brand filipinez care produce rom în ediție limitată, iar etichetele sticlelor în care a fost îmbuteliat romul maturat timp de 10 ani în butoaie de stejar s-au remarcat printr-un design vintage.

Studii recente au arătat că elementele care alcătuiesc ambalajele au un mare impact asupra modului în care un produs este perceput. Ambalajul, drept urmare, ar trebui să fie tratat drept unul dintre cele mai valoroase instrumente de marketing existente în prezent. Imaginile sau culorile care oferă consumatorilor o senzație de fericire, dimensiunea, forma și materialul din care este realizat ambalajul contribuie la captarea atenției și a interesului unui potențial client. Pentru o mare parte din consumatori, cei mai importanți factori vizuali sunt mărimea și materialul ambalajelor, în timp ce informațiile de pe acestea sunt principalele elemente care determină cumpărarea unor produse precum laptele sau detergentul. Producătorii utilizează etichetele produselor în principal pentru a descrie când au fost acestea fabricate, ce ingrediente conțin, cum se folosesc etc. Informațiile redate pe etichete ghidează consumatorii pentru a folosi corect produsul la capacitățile lui maxime, lucru esențial pentru clienți. Cei mai mulți sunt atrași și de calitatea, utilitatea și mesajul pe care îl transmite ambalajul, în vreme ce acesta dobândește un rol dinamic odată cu schimbările de mediu care au un impact tot mai mare asupra stilului de viață al consumatorilor. Ambalajul afișează denumirea, logo-ul companiei și schema de culori aleasă pentru promovarea produsului și astfel consumatorii pot identifica mult mai repede brandul dorit la raft. Informațiile despre ingrediente sau cele despre valoarea nutrițională permit clienților potențiali să obțină repede informațiile pentru a lua decizia de cumpărare.

Ca urmare, ambalajul de produs poate juca roluri importante în aspecte referitoare la campaniile de promovare și stabilirea identității de brand, el poate defini caracterul unui produs și poate reflecta impactul asupra altor grupe de produse.

Redactia Afaceri Poligrafice

Adaugati un comentariu

Lasă un răspuns

Search this website Type then hit enter to search

Caută în tot websiteul

Mai multe...

Generic selectors
Potrivire exactă
Caută doar în titlu
Caută doar în conținut
Post Type Selectors
ANUNȚURI
COMPANII
EVENIMENTE
Filtrează după categorii
ALTE MODALITATI DE IMPRIMARE & INSCRIPTIONARE
CREATIE & EDITARE & WEB DESIGN
DIVERSE
FINISARE
INTELIGENTA ARTIFICIALA
MARKETING
OPORTUNITATI IN DOMENIU
PACKAGING
POVESTI DE SUCCES
PRODUCTIE PUBLICITARA & SEMNALISTICA & PROMOTIONALE
TIPAR DIGITAL
TIPAR OFFSET
Inchide