Startup-ul R-CREATE oferă alternativa la ambalajele de unică folosință din e-commerce

Începând cu anul 2021 va intra în vigoare norma europeană ce prevede interzicerea plasticului de unică folosință, în condițiile în care Eurostat anunță că țara noastră reciclează doar 14% din milioanele de tone de deșeuri pe care le creează anual. În acord cu nevoia de produse sustenabile pe plan european, R-CREATE a lansat primul ambalaj returnabil existent în prezent pe piața din România ca alternativă la ambalajele de unică folosință utilizate mai ales în comerțul online

Scopul acestui proiect de afaceri este reducerea cantității de ambalaje de unică folosință și mai ales a deșeurilor din plastic. Un ambalaj returnabil R-CREATE poate fi folosit de peste 20 de ori, iar la finalul ciclului său de viață, startup-ul va asigura colectarea și reciclarea lui. Procedura standard a circuitului de livrare cu returnarea ambalajului funcționează astfel: produsul comandat este sigilat în ambalajul său primar și în ambalajul returnabil R-CREATE, după care este livrat clientului. Acesta îl va desigila la primire, va prelua produsul în ambalajul lui primar și va înmâna curierului ambalajul returnabil, care va reintra astfel în circuitul de livrare. Pentru finalul ciclului de viață a ambalajelor returnabile, R-CREATE a încheiat un parteneriat de tipul cradle-to-cradle care le permite să colecteze și să trimită ambalajele uzate înapoi către fabrică, iar aceasta le va recicla folosind materialul în următoarele tranșe ale fabricării aceluiași produs. Estimările și testările pilot realizate de R-CREATE împreună cu partenerii Sinapseria (companie de curierat pe bicicletă), Cărturești.ro și FAN Courier din perioada 20 mai – 2 iunie au condus la aceste concluzii: ambalajele returnabile vor putea înlocui anual peste 5 milioane de ambalaje de unică folosință. În doar 12 zile un procent de 20% din clienții librăriilor Cărturești au putut beneficia de acest serviciu – drept urmare implementarea sa nu este una complicată, iar din punct de vedere logistic au fost remarcați timpii mai rapizi de împachetare și compactarea cu 35% a coletelor, plus o optimizare de 95% a spațiului în zona de stocare a ambalajelor. Testele au mai arătat și reducerea complexității de producție și utilizare, dat fiind că ambalajul vine într-o singură mărime, cu mecanism flexibil de ajustare a dimensiunii efective. Linda Vasilescu a oferit informații suplimentare despre etapa testării, citată de intermodal-logistics.ro: „În cadrul pilotului cu librăriile Cărturești am dorit să testăm interesul real al publicului online față de serviciul nostru – de aceea am marșat pe o comunicare curată și o integrare naturală în opțiunile de livrare ale partenerului nostru. Chiar și așa, cu o promovare low-key, am primit un răspuns foarte bun din partea clienților: pe perioada pilotului s-a observat că unul din cinci clienți s-a arătat interesat de serviciul nostru! Am primit de asemenea foarte multe comentarii apreciative, cu mesajul că acestă funcționalitate era așteptată de cumpărători. De asemenea din punct de vedere al fluxului operațional, procesul se dovedește a fi viabil: ambalajele noastre au făcut o buclă completă – de la depozitul partenerului la clientul final și înapoi prin curier, fără a se înregistra plângeri legate de calitatea ambalării sau eventuale pierderi”. După programul cu librăriile Cărturești urmează ca în lunile următoare R-CREATE să stabilească și alte parteneriate importante, care vor implica platformele mari de comerț online din România.

Startup-ul caută metode de implementare la scară mare, tocmai de aceea pe data de 22 septembrie 2020 R-CREATE s-a listat pe platforma de strângere de fonduri SeedBlink, dorind să atragă o finanțare de 140 000 de euro, cu posibilitatea cedării a 10,4% din venituri, în vreme ce acționarii strategici ai firmei și-au anunțat deja participarea cu o sumă de 30 000 euro în cadrul acestei prime runde de finanțare. R-CREATE activează pe piața de CleanTech, centrată pe inovații tehnice cu mare impact asupra societății. Potrivit statisticilor internaționale, în ultimii 8 ani valorile investițiilor și ale tranzacțiilor în acest domeniu au crescut de 100 de ori și se estimează că această accelerare va continua datorită schimbărilor legislative pe plan mondial și mai ales european, care încurajează procesele sustenabile și economia circulară. Startup-ul românesc este în prezent în plin proces de expansiune a conceptului în mai multe zone ale Europei, pe sectoarele de modă și decorațiuni interioare. Linda Vasilescu, cofondator R-CREATE și membru al echipei de implementare alături de Adina Humă, a explicat în detaliu următorii pași pe care îi va realiza startup-ul, citată de publicația startupcafe.ro: „R-CREATE se adresează unei piețe în plină ascensiune, cea centrată pe green economy, în care este modificată complet paradigma de business și în care noile reguli se scriu acum. Am ales să apelăm la modelul de democratizare a investițiilor oferit de platforma Seedblink pentru această rundă de finanțare, cu intenția de a deschide către investitorii privați din România oportunitatea de a face parte dintr-un proiect care accelerează tranziția businessurilor din e-commerce spre noul model economic centrat pe sustenabilitate. Succesul listării noastre va însemna pentru noi mandatul de a schimba obiceiuri de consum și filozofia de business în domeniul livrărilor provenite din online. Vom folosi banii obținuți prin platforma SeedBlink pentru a adăuga produsului nostru detalii de design și funcționalitate, răspunzând astfel la cererea pieței pentru inovație în domeniul livrărilor online. Obiectivul R-CREATE este ca peste 3 ani orice produs comandat să fie disponibil într-o variantă de livrare waste-free“. Andrei Dudoiu, cofondator și CEO al SeedBlink, a explicat la rândul său că deși acest tip de reciclare poate părea de avangardă, de fapt startup-ul urmează o cale foarte populară în afara granițelor românești, dat fiind că există deja concepte asemănătoare în țări precum SUA, Olanda, Finlanda și Franța.

Linda Vasilescu și Adina Humă, co-fondatoare R-CREATE
Linda Vasilescu și Adina Humă, co-fondatoare R-CREATE

 

Istoria R-CREATE a început datorită a trei oameni: Linda Vasilescu (fondator), Adina Humă și Bernhard Lutzer (cofondatori). Linda Vasilescu a explicat povestea și ideea din spatele afacerii, citată de reusehub.ro: „Cum cea mai mare parte din viața mea profesională am lucrat în consultanță strategică, m-a pasionat întotdeauna găsirea unui business model care schimbă discursul ecologic din «dați-ne ceva ca să facem bine» în «cumpărați produsul nostru – e la fel de bun ca altele, dar mai bun pentru mediu». Așa am descoperit circular economy – filozofia de business ce rezolvă problema de mai sus. Am considerat că e o provocare să găsesc o soluție respectând această filozofie aplicată la problema plasticului care ne inundă în acest moment”. Fondatoarea și-a început munca de cercetare la Viena, discutând cu o echipă de ingineri de mediu și cu experți în piața online, marketing dar și logistică – astfel nu a găsit doar informații, ci și fonduri din partea unor oameni dedicați, dispuși să investească resurse și timp. Vasilescu a mai precizat că toate celelalte concepte internaționale de acest tip presupun un efort suplimentar din partea clientului (returnarea genții de ambalaj în puncte poștale apropiate), pe când ideea R-CREATE presupune o experiență simplificată prin serviciul de curierat. Vorbind despre imaginea de ansamblu, Linda Vasilescu este de părere că industria reducerii deșeurilor are nevoie de inovații, însă acestea vor veni de la antreprenori nu de la marile companii. Totuși, rezultatele semnificative în acest sector vor fi obținute doar atunci când marile corporații vor colabora cu startup-urile. În 2018, R-CREATE a câștigat premiul I în cadrul finalei programului ReUse Hub, organizat de Impact Hub Bucharest și PepsiCo, evenimentul având scopul identificării celor mai bune soluții de reciclare și sprijinirea transformării lor din stadiul de idee în startup-uri de succes. R-CREATE este o soluție sustenabilă prin care se poate realiza schimbarea de paradigmă în industria ambalajelor. Adina Humă, cofondator R-CREATE, a rezumat acest punct de vedere astfel, potrivit iqads.ro: „Cred că actuala situație ne reamintește că, deși suntem vulnerabili ca societate, printr-un efort comun o putem gestiona. E poate un semnal de avertizare care ne reamintește că fiecare dintre noi trebuie și poate contribui la un viitor sustenabil, iar economia de resurse este un efort comun”.

Redactia Afaceri Poligrafice

Adaugati un comentariu

Lasă un răspuns

Search this website Type then hit enter to search

Caută în tot websiteul

Mai multe...

Generic selectors
Potrivire exactă
Caută doar în titlu
Caută doar în conținut
Post Type Selectors
ANUNȚURI
COMPANII
EVENIMENTE
Filtrează după categorii
ALTE MODALITATI DE IMPRIMARE & INSCRIPTIONARE
CREATIE & EDITARE & WEB DESIGN
DIVERSE
FINISARE
INTELIGENTA ARTIFICIALA
MARKETING
OPORTUNITATI IN DOMENIU
PACKAGING
POVESTI DE SUCCES
PRODUCTIE PUBLICITARA & SEMNALISTICA & PROMOTIONALE
TIPAR DIGITAL
TIPAR OFFSET
Inchide