Achizițiile și fuzionarea dintre anumite companii sunt o dovadă a maturității relative a industriei ambalajelor în regiunile dezvoltate precum America de Nord și Europa de Vest. Studiul realizat de Smithers Pira – Viitorul ambalajelor la nivel global până în 2022 – indică faptul că economiile emergente și în curs de dezvoltare vor contribui la creșterea consumului mondial de ambalaje cu peste 70% în perioada 2017-2022.
Asia este cea mai mare piață, înregistrând 42,1% din consumul mondial de ambalaje în 2016. America de Nord este pe locul al doilea cu 24,3%, față de Europa de Vest cu 18,4%. Țările aflate în curs de dezvoltare din Europa de Est, America de Sud și Centrală, Orientul Mijlociu și Africa au înregistrat restul de 15,2% din consumul mondial de ambalaje.
China și India sunt cele două țări din Asia care sunt prognozate să crească într-un ritm rapid consumul de ambalaje. Aceasta se datorează ratei mari de creștere demografică și a veniturilor, precum și a tranziției de la piețele tradiționale la achiziționarea bunurilor de consum ambalate, în special din sectorul produselor alimentare. Conform studiului, China va crește cu aproximativ 48% consumul mondial de ambalaje până în 2022, iar India cu 8,5%.
Cartonul – ondulat, pliabil și cel pentru lichide – reprezintă principalul material pentru ambalaje care face obiectul studiului Smithers Pira, cu un consum de 35,7% la nivel mondial în 2016, urmat de plastic flexibil, hârtie și folie cu 23,3%, plastic rigid cu 18,2% și metal cu 12,2%.
Consumul de ambalaje flexibile va crește în ritm rapid până în 2022, fiind datorat în principal greutății mici și a designului îmbunătățit. Cele mai utilizate vor fi materialele plastice flexibile, care deja reprezintă două treimi din piață. La polul opus se află ambalajele din aluminiu, care sunt concurate de alte materiale cu proprietăți de barieră îmbunătățite și costuri de producție mai avantajoase.
Piețele alimentare sunt cele mai mari consumatoare de ambalaje flexibile, reprezentând trei sferturi din consumul global în 2016. Carnea, peștele, produsele de patiserie-cofetărie și hrana uscată sunt sectoarele cu cel mai mare consum de ambalaje flexibile din industria alimentară, în timp ce produsele farmaceutice, cosmetice și de îngrijire personală reprezintă cele mai importante piețe din industria non-alimentară.
În timp ce hârtia a fost înlocuită de materiale plastice flexibile în unele aplicații, aceasta va rămâne totuși o componentă importantă a pieței ambalajelor flexibile în viitorul apropiat. Acest lucru se datorează costului său scăzut, caracterului sustenabil, utilizării sale în procesele de laminare – ca material de barieră, în mod special – și nu în ultimul rând efectului tactil plăcut. Hârtia continuă să fie materialul preferat pentru ambalajele unor produse cum ar fi zahărul, făina, unele brânzeturi și produse de tip fast-food.
Preocuparea față de mediul înconjurător propulsează piața producătoare de carton ondulat. De asemenea, companiile pun accentul tot mai mult pe ambalajele gata de pus pe raft, ceea ce reduce semnificativ timpul și volumul de lucru pentru despachetarea și expunerea produselor. Totodată reprezintă o oportunitate pentru branduri de a investi într-un design mai eficient și atractiv, care va determina modul în care produsul este prezentat în magazine.
Această tendință se potrivește perfect cu noile capacități ale imprimantelor cu jet de cerneală care conferă brandurilor opțiuni extinse pentru a realiza modele variate de ambalaje, inclusiv cutii personalizate din carton ondulat pentru promoții pe termen scurt.
Cererea pentru ambalajele produselor din segmentul de retail a fost depășită de cea din segmentul de comerț online, unde a atins valoarea de 28 miliarde dolari în 2017 și se preconizează că se va dubla până în 2023.
Din perspectiva unui designer, ambalajul își asumă rolul important de instrument de promovare al brandului atunci când vine vorba despre un client care achiziționează un produs într-un alt loc decât magazinul, fără să fie consiliat de agenții de vânzări de acolo și fără ca vreun banner să îi atragă atenția. Tocmai această importanță pe care o obțin ambalajele produselor achiziționate online generează un interes crescând pentru noi modele care să ofere o experiență inedită la deschidere.
Cartonul pliabil va fi concurat în viitor de ambalaje precum pungile resigilabile, folia termocontractibilă și cutiile din carton ondulat. De asemenea, cererea pentru acest tip de material va fi afectată de factori precum scăderea vânzărilor de tutun și creșterea producției offshore de jucării și articole sportive care sunt preambalate în vederea expedierii.
Prețul cartonului poate reprezenta o altă provocare, însă acesta se va micșora ca urmare a exporturilor substanțiale dinspre piața suprasaturată de carton din China. Cererea pentru cutii din carton pliabil se estimează că va crește în patru segmente principale: produse de lux, farmaceutice, catering și băuturi.
Consumul de ambalaje speciale din carton pentru lichide se va menține la același nivel în următorii patru ani. Industria laptelui a utilizat 70% din producția de ambalaje, iar industria băuturilor din fructe 20%. Datorită faptului că tot mai mulți consumatori sunt adepții unei alimentații sănătoase, cererea pentru aceste ambalaje speciale va crește.
Producătorii de cutii din carton pentru lichide au început să utilizeze resurse regenerabile pentru a-și spori credibilitatea publică în fața clienților și a partenerilor. Tetra Pak – lider mondial în soluții de procesare și ambalare – a lansat în 2016 ambalajul Tetra Brik Aseptic Edge de 1000 ml cu LightCap 30, fiind prima cutie din carton aseptic care a primit cea mai înaltă clasă de certificare Vinçotte pentru folosirea de materiale regenerabile.
De asemenea, producătorii din acest segment vor trebui să facă față cererii tot mai ridicate pentru ambalajele utilizate la băuturile ” on the go” ce pot fi consumate în afara magazinelor. Tetra Pak a lansat în 2017 un astfel de ambalaj, respectiv Tetra Prisma Aseptic Edge de 200 și 250 ml cu Dreamcap 26 ce i-a urmat lui Tetra Prisma Aseptic de 300 ml, care este utilizat de peste 340 de branduri.
Se prognozează că volumul de ambalaje din carton pentru băuturile ” on the go” va crește cu 10% în acest an, reprezentând echivalentul a 72 miliarde litri de băuturi comercializate doar în acest mod.