Un studiu de specialitate intitulat „Viitorul ambalajelor in 2030”, realizat de Universitatea Cooperatista de Stat Baden-Württemberg (DHBW) Heilbronn in colaborare cu compania germana Heidelberger Druckmaschinen AG (HEIDELBERG), confirma aceasta tendinta. Rezultatele indica faptul ca solutiile de ambalare pe baza de hartie vor juca un rol tot mai important in Europa pana in 2030, cu conditia sa fie depasite provocarile tehnologice si economice esentiale legate de ambalajele din hartie cretata.
Studiul se bazeaza pe interviuri cu experti si decidenti din industrie si comert ce sustin tendinta in crestere a „paperizarii” — inlocuirea plasticului cu hartie — in industria ambalajelor. De exemplu, potrivit profesorului Carsten Kortum, coordonatorul studiului si responsabil al programului de licenta in Administrarea Afacerilor — Management in Comert la DHBW, „Nu este vorba doar despre o tendinta, ci despre o schimbare sistemica determinata de noile reglementari tot mai presante, de cresterea constientizarii ecologice si de schimbarile asociate in comportamentul consumatorilor, precum si de inovatiile tehnologice.”
Noul regulament UE privind ambalajele (PPWR) actioneaza ca un catalizator
Noul Regulament al UE privind Ambalajele si Deseurile de Ambalaje (PPWR), care stabileste obiective ambitioase de atins pana in 2030, reprezinta o forta motrice majora si un catalizator esential, in special pentru dezvoltarea ambalajelor flexibile din hartie si carton. Pe langa introducerea unor standarde armonizate, regulamentul pune un accent clar pe sustenabilitate, eficienta utilizarii resurselor si economia circulara. Printre prevederile sale se numara interzicerea anumitor formate de ambalaje de unica folosinta, obligativitatea includerii unui continut reciclat in ambalaje si folosirea unor simboluri de reciclare standardizate.
„PPWR obliga comertul si industria sa adopte masuri concrete. Exista, totodata, o lipsa de claritate in unele aspecte, motiv pentru care intreprinderile solicita standarde transparente si stimulente economice,” a subliniat profesorul Carsten Kortum. In plus, Regulamentul contribuie la accelerarea procesului prin care consumatorii incep sa perceapa ambalajele ca fiind nu doar functionale, ci si simboluri ale eco-eficientei si ale responsabilitatii de brand.
Provocari asociate cu ambalajele filmate
Potrivit studiului, desi se evidentiaza prin eco-eficienta, imagine favorabila in randul consumatorilor si reciclabilitate, ambalajele din hartie se confrunta totodata cu provocari majore. In multe cazuri, ambalajele din plastic sunt mai ieftine decat solutiile pe baza de fibre, iar consumatorii sunt adesea reticenti cand vine vorba de plati suplimentare. Mai mult, necesitatea de a asigura functii importante de bariera pentru produse alimentare, bauturi, cosmetice si anumite articole nealimentare pune o presiune maxima pe capabilitatile tehnice ale ambalajelor din hartie.
Hartia nu ofera protectie impotriva umiditatii, oxigenului sau grasimilor. Prin urmare, sunt necesare fie solutii hibride hartie-plastic, fie acoperiri functionale pentru materiale monocomponente, optiuni care adesea limiteaza insa sustenabilitatea finala. Acest lucru evidentiaza clar faptul ca sunt necesare noi inovatii tehnologice pentru ca ambalajele din hartie sa devina o alternativa competitiva la plastic in toate domeniile de aplicare.
HEIDELBERG promoveaza inovatii tehnologice si durabile pentru solutii de ambalare acoperite
Aplicarea eficienta din punct de vedere al costurilor a straturilor de bariera la scara industriala joaca un rol esential in calitatea, fiabilitatea si rentabilitatea ambalajelor din hartie. Este si motivul pentru care HEIDELBERG colaboreaza cu Solenis, un producator de substante chimice speciale, pentru a dezvolta un proces rentabil care sa integreze straturile de acoperire pentru ambalajele pe baza de fibre direct in procesul existent de imprimare flexo pe banda continua cu ajutorul echipamentului propriu Boardmaster.
Echipamentul de imprimare flexo pe role Boardmaster de la Heidelberg
Acest lucru va permite aplicarea straturilor de bariera si combinarea lor in linie cu o precizie inalta de inregistrare. Asadar, scopul colaborarii dintre HEIDELBERG si Solenis este de a asigura o coordonare optima intre componentele individuale ale echipamentului Boardmaster, compozitia chimica a straturilor de bariera dezvoltate de Solenis si intreaga tehnologie de proces, astfel incat producatorii de ambalaje sa poata beneficia de o solutie integrata si eficienta.
„Inovatiile tehnologice eficiente din punctul de vedere al costurilor sunt esentiale pentru ca ambalajele din hartie sa poata inlocui la scara larga echivalentele din plastic. Productia in linie a ambalajelor din hartie cretata si colaborarea cu Solenis pentru dezvoltarea unor lacuri inovatoare a adus o contributie decisiva in aceasta directie. Prin urmare, materialele si acoperirile dezvoltate confirma faptul ca HEIDELBERG este un motor al paperizarii. Totodata, acest lucru ne pozitioneaza ca integrator de sisteme pe piata atractiva si aflata in expansiune a cutiilor pliabile produse in masa”, a declarat Dr. David Schmedding, Director de Tehnologie si Vanzari la HEIDELBERG.
HEIDELBERG publica un material analitic
Totodata, HEIDELBERG a publicat un material analitic privind situatia actuala a solutiilor pe baza de fibre in mixul de ambalaje. Acesta poate fi descarcat gratuit de pe site-ul HEIDELBERG. Documentul ofera informatii relevante despre diferite aspecte legate de eco-eficienta ambalajelor din hartie, printre care se numara ratele de reciclare, biodegradabilitatea, amprenta de carbon si functionarea eficienta a unei economii circulare. Avantajele in raport cu ambalajele din plastic sunt prezentate clar, iar printre subiectele tratate se regasesc si pietele cu crestere accelerata cum ar fi India, precum si importanta noului regulament european privind ambalajele.