Raportul drupa privind trendurile globale din 2022

Seria de rapoarte drupa este unică în ceea ce privește urmărirea principalelor evoluții economice și de piață din industria de imprimare la nivel global, regional și în cadrul diferitelor sectoare. După o pauză de doi ani cauzată de pandemia Covid, care a dus și la anularea expoziției drupa 2020 și a făcut ca drupa 2021 să fie doar online, suntem încântați să revenim.

Neavând posibilitatea de a recruta noi participanți la sondaj în cadrul drupa 2020 și având în vedere că au trecut doi ani, nu am fost surprinși să constatăm că nivelul de participare a scăzut, dar avem în continuare un eșantion global unic de peste 500 de reprezentanți ai industriei, atât tipografi cât și furnizori, care ne-au oferit cu multă amabilitate o perspectivă detaliată asupra modului în care au prosperat în timpul și după pandemia de Covid-19, precum și în urma altor șocuri globale și regionale care au avut loc de atunci. Le mulțumim cu sinceritate.

Am distribuit două sondaje separate tipografilor și furnizorilor în lunile aprilie și mai ale acestui an, care au asigurat abordarea intereselor lor diferite. Cu un set general de date mai mic, am avut grijă să fim transparenți în raport, astfel încât cititorii să poată decide singuri utilitatea constatărilor. Sperăm și ne așteptăm ca numărul de participanți să crească din nou anul viitor, deoarece începem să ne pregătim pentru drupa 2024.

Rezultatele arată că nivelurile de încredere se redresează în întreaga lume, pe măsură ce se consolidează avântul economic post-Covid, însă totodată urmează provocări socio-economice majore pentru toți. Ca întotdeauna, cei care privesc înainte și investesc în consecință vor prospera cel mai bine, iar previziunile respondenților și scurtele lor comentarii prezentate în cadrul sondajului arată că industria este pregătită pentru această provocare.

Messe Düsseldorf – organizatorul expoziției drupa – i-a avut drept parteneri coordonatori pentru realizarea acestui raport pe cei de la Printfuture (Marea Britanie) și Wissler & Partner (Elveția).

Echipa drupa

Rezumatul raportului drupa

S-au întâmplat multe de când a fost redactat ultimul raport, în primăvara anului 2020. Pandemia de Covid-19, dificultățile lanțului de aprovizionare la nivel global, războaiele regionale, cele comerciale, creșterea inflației, schimbările climatice – lista poate continua. Dar industria de imprimare este remarcabil de rezilientă – tipografii au fost în medie puțin mai încrezători decât erau în 2019 și au mari așteptări pentru 2023.

Anul acesta, 34% din participanții la sondaje au declarat că situația economică actuală a companiei lor este una „bună”, iar 16% au descris-o ca fiind „precară”, ceea ce înseamnă un bilanț net pozitiv de +18%. Acest bilanț net, pozitiv sau negativ, este cel utilizat în multe dintre diagramele prezentate.

Putem observa variații semnificative în ceea ce privește optimismul, de exemplu între Europa (prudentă) și America Centrală/de Sud sau Asia (optimiste). Privind datele în funcție de piață, tipografii din sectorul de packaging arată o creștere a încrederii, tipografii din domeniul editorial arată o revenire după un rezultat slab în 2019, în timp ce tipografii comerciali au raportat o ușoară scădere a încrederii în acest an, dar au așteptări de redresare în 2023.

„Disponibilitatea materiilor prime, creșterea ratelor inflației și a prețurilor produselor, scăderea marjelor de profit, devastatoarea luptă a prețurilor între concurenți [se combină pentru a fi cea mai mare amenințare în următoarele 12 luni]” – Tipograf din sectorul comercial, Germania

„Profitați de creșterea economică după perioadele de pandemie. Faceți cunoscută inovația și vindeți produsele cu valoare adăugată către noi clienți și piețe” – Tipograf din sectorul de packaging, Costa Rica

Furnizorii au fost mai încrezători, cu un bilanț global net pozitiv de +34% pentru 2022 și semnificativ mai optimist în Europa pentru 2023. În timp ce furnizorii europeni au fost puțin mai prudenți în ceea ce privește sectorul comercial și piețele editoriale pentru 2022 – în scădere cu 4 sau 5% față de 2019 – aceștia au previziuni pozitive puternice pentru 2023 (bilanțuri nete optimiste pentru sectoarele Editorial +36%, Comercial +38%, Ambalaje +48%, Funcțional +51%).

Între 2013 și 2019 au fost mai multe tipografiile care au scăzut prețurile decât cele care le-au crescut, în medie cu -12%, în ciuda majorării continue a prețurilor hârtiei/substratului. Apoi brusc, în 2022, se înregistrează un bilanț net pozitiv fără precedent de +61% în cazul celor care cresc prețurile. Da, au existat creșteri puternice ale prețurilor hârtiei/substratului, dar în trecut acestea nu au determinat niciodată astfel de majorări de prețuri pentru clienții finali. Mai mult, acest lucru se întâmplă la nivel global, fiind valabil pentru majoritatea regiunilor și piețelor. Trebuie remarcat faptul că marjele rămân sub presiune pentru aproape toate sectoarele – astfel încât unele lucruri rămân neschimbate.

Situația este similară în cazul furnizorilor, cu un procent de creștere netă a prețurilor de +60% – în trecut, cea mai mare creștere a fost de +18% (în 2018). În mod evident afectat de Covid-19, comportamentul de stabilire a prețurilor s-a schimbat radical iar acest lucru are implicații pentru inflație dacă se repetă și în alte industrii.

Revenind la măsurile operaționale ale tipografilor, un indicator cheie care a fost urmărit începând cu 2014 este volumul de comenzi produs de marea varietate de tehnologii de imprimare. O scădere mare a volumului lucrărilor offset în coală pe sectorul comercial a fost aproape egalată de o creștere pe sectorul ambalajelor. Merită să ne amintim că primul bilanț net negativ în sectorul comercial a fost abia în 2018 – și atunci era foarte mic. Celelalte caracteristici care ies în evidență sunt uriașa creștere pe sectorul flexo pentru ambalaje și creșterea substanțială pe sectorul de imprimare digitală cu toner color în coală și de imprimare digitală color cu alimentare din rolă.

Privind provocările strategice emergente, atât tipografiile cât și furnizorii s-au luptat cu dificultățile legate de lanțul de aprovizionare și se așteaptă ca acestea să continue până în 2023. 41% dintre tipografi și 33% dintre furnizori au raportat, de asemenea, un deficit de forță de muncă.

Problemele de mediu, sociale și de management sunt din ce în ce mai importante în întreaga lume, atât pentru tipografi, cât și pentru furnizori și clienții acestora – concurența puternică este accentuată în sectorul de packaging, pe când lipsa vânzărilor/cererii este principala problemă a tipografiilor comerciale. Iar dacă ne gândim la următorii 5 ani, impactul tehnologiei digitale este evidențiat atât de tipografi cât și de furnizori, fiind urmat îndeaproape de lipsa de competențe specializate.

Atunci când am început seria de rapoarte drupa, am acordat o atenție redusă aspectelor socio-economice mai largi. Însă luând în considerare impactul din ce în ce mai mare pe care acestea îl aveau asupra pieței de imprimare, am introdus întrebări pe această temă în 2019. Având în vedere pandemia de Covid și celelalte provocări care au apărut cu rapiditate de atunci, aceasta a fost o mișcare înțeleaptă. La nivel global, 52% dintre respondenți au subliniat impactul pandemiei fie asupra lor direct, fie asupra economiei, în timp ce 42% au ales recesiunea economică din țara sau regiunea lor. Au existat însă unele variații regionale notabile. De exemplu, 62% dintre tipografii din Asia au ales impactul pandemiei, față de 52% dintre tipografii de la nivel global; 58% dintre tipografii din America Centrală și de Sud au ales recesiunea economică, față de 42% dintre tipografii de nivel global; iar 32% dintre tipografii europeni au ales războaiele fizice regionale, față de 21% dintre tipografii de la nivel global. Și a existat o majoritate clară (59%) care a considerat că presiunile socio-economice au fost fie mai importante, fie la fel de importante ca presiunile pieței.

În concluzie am fost încurajați de perspectiva în general pozitivă pe care au avut-o tipografii și furnizorii atât în ceea ce privește activitatea comercială în 2022, cât și perspectivele pentru 2023. Într-adevăr, poate cel mai izbitor rezultat al sondajului a fost faptul că la nivel global, încrederea în economie a fost ușor mai mare în 2022 decât în 2019, înainte de izbucnirea pandemiei. Apoi, din nou, majoritatea regiunilor și piețelor preconizează o evoluție comercială mai bună în 2023. Însă aceasta nu a fost o opinie unanimă, deoarece există turbulențe puternice care vor face ca lucrurile să fie mai dificile – unele globale, altele regionale.

Redactia Afaceri Poligrafice

Adaugati un comentariu

Lasă un răspuns

Search this website Type then hit enter to search

Caută în tot websiteul

Mai multe...

Generic selectors
Potrivire exactă
Caută doar în titlu
Caută doar în conținut
Post Type Selectors
ANUNȚURI
COMPANII
EVENIMENTE
Filtrează după categorii
ALTE MODALITATI DE IMPRIMARE & INSCRIPTIONARE
CREATIE & EDITARE & WEB DESIGN
DIVERSE
FINISARE
INTELIGENTA ARTIFICIALA
MARKETING
OPORTUNITATI IN DOMENIU
PACKAGING
POVESTI DE SUCCES
PRODUCTIE PUBLICITARA & SEMNALISTICA & PROMOTIONALE
TIPAR DIGITAL
TIPAR OFFSET
Inchide