Reporter AFP: Cine este Cubix Pack?
Alexandru Costache: Este o companie care și-a început activitatea în urmă cu aproximativ 20 de ani și care a pornit de la bun început ca producător de ambalaje. Ne-am axat foarte mult pe zona de ambalaj de produs, inițial în zona industriei alimentare și în zona industriei audio-video. Am făcut investiții cu precădere în mașini de roluit pahare și caserole pentru înghețată și pentru băuturi calde, iar în acest moment putem spune cu mândrie că suntem partenerul aproape exclusiv al producătorilor de înghețată. Există și producători externi cu reputație, din țări precum Italia sau Turcia, însă noi ne-am creat un nume serios în piață și colaborăm inclusiv cu multinaționalele în acest domeniu. Suntem mulțumiți de deciziile pe care le-am luat, de zona în care ne-am îndreptat atenția. Cred că e loc de creștere și cu siguranță vom mai crește, vom mai face investiții în domeniul acesta.
AFP: Plănuiți să produceți ambalaje și din alte tipuri de materiale, în afară de carton?
A.C.: Cred că știți că începând cu 2021, Uniunea Europeană e hotărâtă să adopte măsuri destul de drastice în zona ambalajelor de plastic și cred că noi am luat decizia bună îndreptându-ne către carton. Ne vom concentra în continuare pe această zonă, a ambalajelor din carton, iar investițiile pe care plănuim să le facem vor fi tot în această direcție: ambalaje din carton pe diferite dimensiuni sau volume.
AFP: În afară de producerea ambalajelor, le și inscripționați, le personalizați?
A.C.: Facem totul in-house de la cap la coadă, luăm coala albă de carton și o transformăm într-un produs final, deci facem inclusiv inscripționarea. Avem echipamente de tipar japoneze cu ajutorul cărora tipărim cartonul. Apoi îl ștanțăm, îl lăcuim, îl lipim, realizăm diferite procedee post-press, dar punctul de pornire este tiparul. Ne-am axat pe zona de ambalaje tocmai pentru că am sesizat declinul pieței de publicitate. Publicitatea se îndreaptă foarte mult către online și atunci piața se îngustează, iar bugetele de publicitate se micșorează. Piața îngustându-se, totul se transformă într-o bătălie a prețurilor, ceea ce nu mi se pare ok pentru că de cele mai multe ori se întâmplă în detrimentul calității. De aceea am preferat să ne reorientăm noi către o zonă care nu are încă această presiune, zona ambalajelor.
AFP: Ați participat la Pack Show 2019, ce părere aveți despre evoluția expozițiilor românești?
A.C.: Pack Show 2019 mi s-a părut puțin mai jos ca nivel decât în anii anteriori – și ca număr de expozanți și ca număr de vizitatori. Cred că e o lipsă de interes, o mică plafonare a pieței, nu se mai fac investiții. Oricum, scopul nostru la astfel de târguri este acela de a ne confirma prezența într-o piață în care suntem unul dintre jucătorii importanți și de a ne demonstra această prezență și această constanță în piață.
AFP: Ce aspect credeți că ar putea fi îmbunătățit în industria de ambalaje?
A.C.: Încrederea în producătorii din România. Cred că e important, noi ne-am luptat cu producătorii din străinătate, ne luptăm încă, sunt competitorii noștri și nu există mulți producători în România care să facă ce facem noi. Cred că ar trebui ca și cumpărătorii finali să aibă încredere mai mare în produsele românești și să le acorde mai mult credit.
AFP: Mulțumim pentru timpul acordat.