Ambalaje inovatoare din lemn care arata la fel ca plasticul

De ce nu am confectiona un inlocuitor pentru plastic din materialul pe care il cunoastem cel mai bine? In cazul startup-ului finlandez Woodly, acel material s-a dovedit a fi lemnul. Ideea a fost de a dezvolta o materie prima din celuloza din lemn care sa fie cel putin la fel de prietenoasa cu mediul ca hartia si in acelasi timp la fel de transparenta, flexibila si eficienta ca plasticul conventional

Dupa cinci ani de „brainstorming”, au fost obtinut primele rezultate. Incepand din 2022, tanara afacere le vinde un polimer de celuloza in primul rand unor clienti din sectorul alimentar. Acesti clienti sunt din Finlanda, Danemarca, Norvegia, Japonia si Emiratele Arabe Unite si folosesc solutia pentru a impacheta paine, chifle, cornuri si prajituri. „Materialul indeplineste 100% cerintele Autoritatii Europene pentru Siguranta Alimentara (EFSA)”, a declarat Christoph Schiller, Vicepresedinte de Vanzari si Marketing.

Paine si chifle in ambalaje durabile
„Produsele de panificatie din ambalajul Woodly au sanse mai mari de a fi vandute si consumate. Acest lucru reduce rebuturile si risipa de resurse valoroase”, subliniaza specialistul in ambalaje.

Problema cu materialele plastice standard utilizate astazi, cum ar fi polipropilena (PP) si polietilena (PE) este ca la ambalarea alimentelor proaspete de exemplu, o chifla cu salata verde si branza proaspata „respira” in interiorul foliei sale de impachetare. Procesele biologice precum maturarea si schimbul de gaze in interiorul pachetului sunt responsabile. La randul lor, frunzele de salata verde si branza contin microorganisme vii si enzime care isi continua procesele metabolice. In plus, salata poate degaja umezeala. Chifla efectiv „lupta” impotriva barierei PP sau PE. Astfel, in interiorul ambalajului se va forma condens. Drept rezultat, chifla ajunge sa aiba un aspect total neapetisant si probabil va ramane pe raft pana cand va fi aruncata – chiar daca data expirarii nu a trecut inca.

Combaterea risipei alimentare
„Materialul Woodly permite circulatia aerului si ca urmare umezeala in exces se poate evapora din ambalaj. Astfel, produsul ramane proaspat mai mult timp si arata bine”, spune Schiller. „Un factor cheie este faptul ca mancarea ambalata astfel se vinde bine. Analizele noastre si feedbackul din partea clientilor nostri confirma acest rezultat, fapt care prelungeste perioada de valabilitate cu pana la 40%.”

Desi ambalajele Woodly sunt mai costisitoare decat materialele plastice conventionale, folosirea acestuia se dovedeste foarte avantajoasa pentru utilizatori. Un aspect apetisant si o durata mai lunga de conservare a sendvisurilor, croissantelor si feliilor de tort ajuta la reducerea risipei alimentare. Mai putine rebuturi inseamna ca ingredientele scumpe – cum ar fi untul, ouale si alte articole valoroase folosite la copt – nu vor ajunge la cosul de gunoi. In concluzie, aceasta inseamna ca materialul inovator care inlocuieste plasticul garanteaza calitatea alimentelor si creste eficienta pe linie comerciala. Nu in ultimul rand, calitatea mancarii ambalate poate chiar spori reputatia unei brutarii sau a unui supermarket, deoarece produsele firmei arata bine la raft, iar clientii stiu ca „ceea ce cumpar aici nu doar arata bine, ci intotdeauna are un gust bun.”

Pana in prezent, sandvisurile din Germania, de exemplu, erau expuse neambalate pe tejgheaua de delicatese. Prin contrast, acestea sunt vandute ca articole ambalate in Finlanda si Regatul Unit. „Lasand la o parte considerentele de igiena, chiflele neambalate tind sa se usuce si ajung mai devreme la cosul de gunoi”, spune Schiller. „In special in unitatile de panificatie se arunca mult prea multe chifle la sfarsitul zilei. Este un lucru regretabil cand vine vorba de resurse valoroase si in plus, este departe de a fi eco-eficient.”

Unul dintre clientii Woodly din Finlanda – un lant de benzinarii – a facut urmatorul calcul practic: „Vindem in medie 500 de sandvisuri pe zi per locatie. Inainte de a trece la Woodly, aproximativ 10% dintre sandvisuri erau aruncate la sfarsitul zilei. Acum, majoritatea sunt vandute. Deci cheltuim cu aproximativ 15 EUR in plus pe ambalaj in fiecare zi la fiecare benzinarie, dar avem un profit intre 50 si 60 EUR din sandvisurile vandute in plus.”

Obiectivul: 100% resurse bio
Insa Woodly nu a reusit inca sa evite in totalitate utilizarea resurselor fosile. Acestea actioneaza ca lianti intre elementele pe baza de polimeri si modifica celuloza pentru a-i schimba proprietatile mecanice. Aceasta inseamna ca resursele fosile sunt folosite, de exemplu, in producerea de stabilizatori ce fac polimerii celulozici mai flexibili, durabili si mai rezistenti chimic.

Motivul pentru care compania se bazeaza pe aceasta solutie tine in prezent de politica de preturi. Materialele de ambalare pur biologice sunt mai costisitoare decat materialele plastice conventionale. Dar obiectivele din cadrul companiei sunt clar definite.

„Crestem continuu continutul din resurse bio si suntem deja neutri din punctul de vedere al amprentei de carbon cu materialul nostru”, este mandru sa raporteze Schiller. Viziunea companiei este grandioasa: ambitioasa sa echipa doreste sa ajute la eliminarea a 100 de milioane de tone de emisii de CO2 pe parcursul a zece ani. „Nu ne limitam doar la niste idei indraznete, ci avansam spre viitor cu o viteza maxima”, adauga Vicepresedintele de Marketing.

Polimerul celulozic a primit o certificare de doua stele din partea organizatiei TÜV Austria, ceea ce indica un continut de 40-60% resurse bio. In prezent, scopul companiei este de a obtine o certificare de trei stele, ceea ce inseamna ca va ajunge la 60-80% resurse bio.

Variante de polimer pentru diferite aplicatii
Povestea de succes a lui Woodly a inceput odata cu o punga pentru chifle. Acum compania produce folii laminate din hartie, pungi de hartie cu fereastra si ambalaje de tip flowpack. Acestea sunt solutii de ambalare flexibile cu un sigiliu etans, utilizate pentru alimente, cosmetice si alte bunuri de larg consum.

Celor mai multi dintre clienti Woodly le livreaza biogranule pe baza de celuloza pentru producerea propriilor ambalaje sau a produselor finite, pe care acestia le fabrica folosind propriile echipamente.

Polimerul celulozic este oferit in diferite grade, adica in diferite forme modificate avand proprietati diferite pentru diverse aplicatii. De exemplu exista polimeri celulozici cu greutati moleculare diferite. Greutatea moleculara afecteaza vascozitatea, solubilitatea si proprietatile mecanice ale polimerului.

Puritatea materialului poate varia si in functie de aplicatie. De exemplu, ambalarea alimentelor necesita polimeri celulozici deosebit de puri deoarece acestia urmeaza sa intre in contact direct cu alimentele si deci trebuie sa fie lipsiti de impuritati precum metale grele, substante chimice toxice sau microorganisme care ar putea contamina alimentele.

Un alt criteriu pentru proprietatile materialelor cum ar fi densitatea, rezistenta si stabilitatea – este cristalinitatea polimerilor. Pe langa ambalarea alimentelor, paharele reutilizabile sunt fabricate tot din materie prima de la Woodly. Acestea trebuie sa fie rezistente la caldura, stabile si sigure pentru alimente.

Scopul: o economie circulara
Woodly doreste sa contribuie la eforturile de a face lumea putin mai buna. Marele vis al personalului startup-ului se aliniaza modelului economiei circulare. Obiectivul este acela de a maximiza utilizarea resurselor pe o durata cat mai lunga, de a minimiza volumul deseurilor si de a reutiliza sau recicla materialele si produsele la incheierea ciclului lor de viata.

Aceasta abordare se afla momentan doar la stadiul unei posibilitati pentru viitor. Insa daca nimeni nu viseaza, nimic nu se poate schimba. Designul materialului ii permite acum sa fie inglobat in bucla existenta fara a o deteriora. Ambalajele sunt inca incinerate – chiar si majoritatea ambalajelor Woodly. „Materialul nostru nu numai ca elibereaza mai putin CO2 in timpul procesului de fabricatie; ci, daca este ars la sfarsitul ciclului sau de viata, produce si cu 33% mai putin CO2 decat resursele fosile”, spune Schiller. „Woodly este proiectat pentru a fi detectat de infrarosul apropiat. Viziunea noastra este sa avem propriul nostru flux de deseuri in care materialul nostru este reciclat de pana la cinci ori.”

Desi mai sunt multe obstacole de depasit, traiectoria startup-ului arata clar ca se indreapta spre succes. Vanzarile sunt in continua crestere, iar pietele de desfacere se extind. Noi idei pentru produse din polimer celulozic sunt pe ordinea de zi; astfel, jucarii, ustensile de laborator, unelte si solutii de ambalare cosmetica sunt in faza de planificare. Au fost recrutati parteneri majori pentru proiecte de cercetare si dezvoltare – o conditie prealabila importanta pentru introducerea de noi articole in structurile de piata existente.

Responsabilitate sociala
Dl Schiller mai descrie ceea ce il motiveaza personal: „Deseurile alimentare genereaza emisii de CO2 in timpul productiei, transportului si descompunerii in gropile de gunoi precum si resurse risipite precum apa, energia si utilizarea solului. Doar in Germania se arunca la cosul de gunoi 78 de kilograme de mancare de persoana pe an. Astfel se pierd aproximativ 40% din produsele alimentare din lume, in timp ce trei milioane de oameni doar in Germania si un total de 10% din populatia lumii nu sunt bine hraniti. Daca risipa alimentara ar fi o tara cu propriile sale emisii de CO2, aceasta s-ar afla pe locul al treilea in clasamentul infractorilor de mediu imediat dupa Statele Unite si China.”

Lupta impotriva risipei alimentare incepe la scara mica. Fiecare chifla care nu este aruncata aduce o contributie importanta la o eco-eficienta crescuta. La acest punct, fiecare individ are un rol de jucat in ceea ce priveste responsabilitatea sociala. Cu conceptul sau de ambalaje realizate din lemn, compania Woodly actioneaza pentru a crea un impact semnificativ.

 

Redactia Afaceri Poligrafice

Adaugati un comentariu

Lasă un răspuns

Search this website Type then hit enter to search

Caută în tot websiteul

Mai multe...

Generic selectors
Potrivire exactă
Caută doar în titlu
Caută doar în conținut
Post Type Selectors
ANUNȚURI
COMPANII
EVENIMENTE
Filtrează după categorii
ALTE MODALITATI DE IMPRIMARE & INSCRIPTIONARE
CREATIE & EDITARE & WEB DESIGN
DIVERSE
FINISARE
INTELIGENTA ARTIFICIALA
MARKETING
OPORTUNITATI IN DOMENIU
PACKAGING
POVESTI DE SUCCES
PRODUCTIE PUBLICITARA & SEMNALISTICA & PROMOTIONALE
TIPAR DIGITAL
TIPAR OFFSET
Inchide