Hârtia inteligentă – noul mediu de legătură între utilizatori și informația digitală

Granițele dintre lumea fizică și cea digitală se estompează tot mai mult, iar realitatea cotidiană devine tot mai conectată și mai „interconectată” – una dintre inovațiile care ajută la schimbarea de paradigmă este și hârtia inteligentă, smart paper. Aceasta creează legături între mediile fizice și digitale, îmbunătățind comunicarea și interactivitatea. În acest articol vom explora câteva dintre cele mai importante aspecte ale acestei tehnologii revoluționare.

Hârtia inteligentă arată ca orice alt tip de hârtie însă are capacitatea de a stoca foarte multă informație digitală, care apoi își poate găsi diferite utilități în diverse aplicații și industrii. Acest lucru este posibil prin integrarea etichetelor de identificare prin frecvență radio (RFID) care permit „citirea” hârtiei inteligente cu ajutorul diferitelor dispozitive mobile. Deși inițial etichetele RFID erau aplicate sub formă de autocolante, acum ele sunt printate direct pe hârtie cu ajutorul unei noi tehnologii ce permite imprimantelor inkjet să aplice nano-particule de argint pe hârtia care astfel devine „inteligentă”. Datorită cernelurilor conductoare, hârtia imprimată poate fi detectată și citită de tehnologiile compatibile – după imprimare, cerneala conductoare funcționează asemenea unei antene RFID și le permite utilizatorilor să îi detecteze identitatea, permițând deci și diferite tipuri de interacțiuni.

Hârtia dobândește astfel capacitatea de a se conecta cu diferite spații virtuale de tipul platformelor/paginilor web, extinzând foarte mult aplicațiile hârtiei convenționale. Smart paper devine un intermediar fizic, un mediu de legătură între utilizatori și informația digitală, construind astfel noi modalități de a conecta lumea digitală cu cea fizică. Însă în afară de emiterea de semnale care pot fi captate de tehnologiile compatibile, hârtia inteligentă oferă nenumărate alte posibilități interactive utilizatorilor, mai ales în domeniul recunoașterii gesturilor mâinilor, precum glisarea într-o anumită direcție. Dacă semnalul emis de eticheta RFID este întrerupt de mâna utilizatorului, dispozitivul de citire va înregistra această interacțiune și va folosi algoritmi pentru recunoașterea mișcărilor și pentru declanșarea unei acțiuni specifice în mediul digital. În spațiile de retail capacitatea hârtiei inteligente de a transmite informații către un smartphone, de exemplu, poate deveni un atu important, permițând consumatorilor să primească informații suplimentare direct de la eticheta ambalajului sau chiar să folosească cupoane digitale de reduceri. Nu trebuie să uităm nici de aplicațiile sociale ale noului tip de hârtie – prin plasarea unei etichete RFID pe o carte de vizită, datele de contact vor putea fi livrate direct pe telefoanele sau tabletele oamenilor cu care interacționăm zilnic, un aspect care poate face diferența în mediul de afaceri. În plus, hârtia inteligentă are și potențialul de a elimina pentru totdeauna falsificarea sau modificarea ilegală a documentelor, având totodată și posibilitatea de a funcționa ca un mic și discret dispozitiv antifurt.

Care sunt cele mai importante aspecte care fac ca tehnologia RFID astfel implementată să fie una valoroasă? În primul rând hârtia inteligentă oferă conectivitate la internet – orice fel de conținut oferit prin hârtia de acest tip este găzduit în mediul online și are propria adresă URL. Poate avea, de asemenea, propriul domeniu sau subdomeniu, fapt care oferă utilizatorilor de internet și posibilitatea suplimentară de a ajunge la conținut folosind o adresă URL unică. Tehnologia oferă și un grad mare de interactivitate dat fiind că utilizatorii pot interacționa cu întregul conținut digital oferit prin hârtia inteligentă. Astfel, în mediul digital, consumatorii pot sări peste secțiunile care nu-i interesează folosind meniuri sau liste de cuprins, totul pentru a avea acces mai rapid la informația dorită – este posibilă chiar și oferirea de conținut sub formă de jocuri. Un mare avantaj al hârtiei inteligente este acela că a fost optimizată pentru folosirea cu ajutorul dispozitivelor mobile de tipul telefoanelor și tabletelor. Conținutul hârtiei inteligente poate fi optimizat și pentru a permite consumatorilor să folosească un motor de căutare astfel încât să beneficieze de accesul mai rapid la o informație specifică. Mai puțin cunoscute sunt aplicațiile industriale ale hârtiei inteligente – una dintre cele mai inovatoare din acest sector se referă la capacitatea de a detecta apa, o aplicație care ar putea evita adevărate dezastre în unitățile de producție, acolo unde astfel de scurgeri ar putea aduce pierderi uriașe. Cum funcționează? Hârtia inteligentă detectează scurgerile de apă și emite imediat un semnal de alarmă către echipele de management, care au șansa de a lua măsuri rapide.

O altă aplicație specială a hârtiei inteligente a fost demonstrată în 2019 de către Funke Mediengruppe, al treilea cel mai mare editor de ziare și reviste din Germania, care a lansat „Smart Paper” – un ziar de știri personalizat. Companiile care au nevoie de publicitate pot folosi acest produs pentru a-și expune prezentarea dorită, interacțiunea dintre imprimarea digitală și diversele baze de date făcând posibilă adaptarea conținutului pentru diferite tipologii de cititori. Ziarele de știri sunt supuse unei presiuni uriașe în întreaga lume încă dinaintea crizei provocate de Coronavirus, iar profiturile din publicitate scad și nu pot fi compensate în totalitate prin veniturile provenite din publicitatea digitală. Tocmai de aceea Funke Mediengruppe a testat această abordare nouă – un ziar de știri personalizat pe baza unor designuri predefinite. Astfel, ziarele din mediul tipărit pot beneficia și ele de fenomenul digitalizării pentru a atrage noi cititori, dat fiind că mediul tipărit are uriașul avantaj de se remarca în fața potopului de informație digitală și de a stabili legături directe cu cititorul. În plus, produsele care fac apel la simțuri transmit informațiile într-un mod mai eficient și rămân în memorie pentru mai mult timp. Datorită dezvoltării continue a tehnologiilor de imprimare digitală, implicit imprimarea cu date variabile, conținutul personalizat poate fi acum printat în tiraje mai mari, de peste 5 000 de exemplare.

Funke Mediengruppe și-a pus deci la dispoziție baza de date de 1,1 milioane de abonați care, în funcție de specificul cerințelor publicitare, pot fi diferențiați potrivit vârstei, situației financiare, condițiilor de trai, scopul final fiind acela de a elimina risipa de materiale livrate în căsuțele poștale ale clienților. Proiectul inițial a demonstrat că sectoare precum industria auto, băncile, companiile de asigurări și sectorul de retail sunt cele mai potrivite pentru această formă de publicitate. Însă Funke Mediengruppe a organizat și o echipă editorială care adaptează conținutul la nevoile și stilul de viață al fiecărui cititor. Cu cât grupul țintă este mai bine definit, cu atât mai relevante vor fi materialele care ajung la destinatari, ceea ce se va reflecta și în rata de conversie – indicatorul principal în funcție de care se măsoară succesul unei campanii în mediul online. Hârtia inteligentă ajută astfel mediul tipărit să devină la fel de cuantificabil ca mediul online. Potrivit unei declarații a reprezentanților Funke Mediengruppe, proiectul Smart Paper a creat un nou mediu de comunicare pentru produsele care necesită explicații sau pentru cele cu un număr mare de variante. Acest lucru permite combinarea posibilităților fascinante ale datelor digitale cu strălucirea materialelor tipărite.

Hârtia inteligentă se dovedește a fi în prezent cel mai nou instrument prin care mediul tipărit și mediul digital se sprijină reciproc pentru a oferi lumii de afaceri șansa de a se adapta la cele mai noi tendințe ale pieței.

Redactia Afaceri Poligrafice

Adaugati un comentariu

Lasă un răspuns

Search this website Type then hit enter to search

Caută în tot websiteul

Mai multe...

Generic selectors
Potrivire exactă
Caută doar în titlu
Caută doar în conținut
Post Type Selectors
ANUNȚURI
COMPANII
EVENIMENTE
Filtrează după categorii
ALTE MODALITATI DE IMPRIMARE & INSCRIPTIONARE
CREATIE & EDITARE & WEB DESIGN
DIVERSE
FINISARE
INTELIGENTA ARTIFICIALA
MARKETING
OPORTUNITATI IN DOMENIU
PACKAGING
POVESTI DE SUCCES
PRODUCTIE PUBLICITARA & SEMNALISTICA & PROMOTIONALE
TIPAR DIGITAL
TIPAR OFFSET
Inchide