Ambalajele reutilizabile ale româncelor de la R-Create transformă comerțul online european

Comerțul online gestionează livrarea a milioane de produse, a căror expediere se realizează de obicei în cutii de carton sau mape din plastic cu durată de viață foarte mică, de până la 24 de ore. R-Create este un startup românesc care aduce pe piață alternativa – un ambalaj reutilizabil ce reduce într-un mod necostisitor impactul ambalajelor asupra mediului înconjurător.

Povestea R-Create a început în 2018, moment când co-fondatoarele startup-ului – Linda Vasilescu și Adina Huma – au participat cu succes la un incubator de afaceri unde și-au prezentat ideea de economie circulară aplicată. R-Create a primit astfel finanțarea de care era nevoie pentru a deveni un proiect real, începându-și misiunea de a înlocui ambalajele de unică folosință utilizate la expedierea produselor – o inițiativă benefică ținând cont de explozia comerțului online în perioada pandemiei. Adina Huma, co-fondator și director de marketing în cadrul R-Create, a explicat procesul: „Am generat un concept, un use case, apoi am început să lucrăm pe fiecare bucățică, pentru că e atât de inovativ încât trebuie să generezi o soluție pentru fiecare din aspectele lui”. Linda Vasilescu, co-fondator și CEO R-Create, a povestit la rândul său despre bazele proiectului, citată de republica.ro: „Încercăm să înlocuim ambalajele tradiționale de unică folosință, care sunt de carton sau plastic. Cartonul e bun, că se reciclează, dar nu e bun că ocupă foarte mult loc și nici reciclarea nu merge la infinit. Există emisii de CO2 în plus pentru că ambalajele acelea sunt mai mari decât ar trebui, deci sunt mai puține în mașină decât ar trebui. Plasticul de unică folosință e cel mai rău pentru că, deși nu ocupă loc, nu se poate recicla”.

Funcționalitatea proiectului se bazează pe rezolvarea anumitor probleme care pot apărea în timpul utilizării ambalajului. Potrivit Lindei Vasilescu, în primul rând a fost nevoie să se asigure că ambalajul se întoarce și că face parte dintr-un flux automatizat care nu mai depinde de bunăvoința curierului, ci de anumite standarde. Pentru ca fluxul automatizat să funcționeze, procesul de refolosire trebuie să fie unul simplu, iar toate informațiile cu privire la ambalaj să fie disponibile și ușor de accesat pentru ca magazinului online să îi fie ușor să folosească noul ambalaj. „Aici suntem acum. Suntem în momentul în care avem o soluție fizică pe care o putem pune la dispoziția magazinelor și un flux bine pus la punct, astfel încât oricine folosește soluția să beneficieze de ea la prețul ambalajului de unică folosință. Pentru că ne dăm seama că magazinele online își pun o problemă de business: De ce ar trebui să cheltuiesc eu mai mult? Nu trebuie să cheltuiești mai mult, cheltuiești la fel. Însă în loc să folosești un ambalaj care se aruncă, plătești o taxă de fiecare dată când folosești o soluție dată de sistemul nostru”, a completat Linda Vasilescu.

Linda Vasilescu si Adina Huma, co-fondatoare R-CREATE
Linda Vasilescu si Adina Huma, co-fondatoare R-CREATE

 

În prezent, R-Create a încheiat contracte cu o firmă de curierat, cu un lanț de librării, două magazine online de haine și două magazine dedicate produselor pentru bebeluși. Iată cum funcționează implementarea ambalajului reutilizabil la cumpărarea unei banale perechi de blugi online: procesul este simplu și durează mai puțin de un minut – ambalajul este o mapă cu fermoar căreia i s-a adăugat o soluție de sigilare. Comerciantul adaugă perechea de blugi în mapă – cu sau fără peliculă de plastic, în funcție de producător – iar în momentul în care mapa ajunge prin curier la client, acesta va deschide ambalajul, va lua produsul și îi va înapoia mapa curierului. „Totul durează mai puțin de un minut, exista la început temerea curierilor că vor pierde timp, dar mai mult de un minut nu durează. Așa arată în acest moment procesul și ne-am folosit de faptul că în momentul de față, în România, spre deosebire de Vestul Europei, există un proces de livrare door to door ieftin. Noi optimizăm returul, bazându-ne pe faptul că mașina oricum se întoarce”, a precizat Adina Huma.

În ceea ce privește ciclul de viață al ambalajului disponibil pe diferite dimensiuni, acesta poate fi reutilizat între 20 și câteva sute de ori, iar la final este reciclat. Linda Vasilescu a oferit mai multe detalii: „Un ambalaj poate fi folosit de 20 de ori, nu ni le-a dat nimeni înapoi de un an și jumătate (n.r. de când funcționează soluția) și, dacă mă întrebați, au fost folosite de peste 50 de ori fiecare. Acum am luat unele și mai durabile, în esență se pot folosi de sute de ori”. Trei ambalaje reutilizabile au potențialul de a înlocui un palet de carton dacă sunt folosite fiecare de 150 de ori, lucru care simplifică și problemele de depozitare și logistică. Următorul pas al startup-ului este optimizarea soluției pentru livrările în puncte fixe de colectare (lockere), ceea ce le-ar aduce noi clienți pe piața românească și ar deschide noi oportunități pe piețele din Vestul Europei, acolo unde acest sistem este foarte popular.

Linda Vasilescu locuiește în Viena, oraș cu o bogată cultură a reciclării și explică din această perspectivă de ce nu vor să se limiteze la soluția clasică a livrărilor la domiciliu: „În primul rând, clienții green înțeleg beneficiul de a colecta în locații fixe. Doi, tot vestul Europei e în direcția asta. Acest proces ar presupune că o parte din colectare e făcută de client, care duce ambalajul undeva unde îi e simplu să îl lase, e în drumul lui. Trebuie să vedem care e acea rețea de colectare atât de densă în România, este foarte importantă infrastructura existentă. Noi ne uităm la două soluții, cea de lockere, iar varianta a doua ar fi printr-un retailer. Dacă ar fi să mă uit la mai multe țări, aș spune că Austria este oricum de 10 ori mai bine decât România sau de 20 de ori din perspectiva reciclării, dar Elveția e de 10 ori mai bună decât Austria. Și când spun asta mă refer la finalitatea sistemului, care e atât de bine pus la punct încât consumatorul din Elveția dezlipește eticheta de pe cutia de iaurt ca să o pună în alt loc decât cutia în sine. De ce? Pentru că sacul de gunoi pe care tu îl primești ca să pui gunoiul menajer, care nu e separat, costă destul de mult. Și ca atare, nu vrei să ai mai mult de unul pe săptămână. Atunci împarți fiecare produs în ce se poate recicla sau nu. Și în Austria e un sistem funcțional, oamenii chiar reciclează. Dacă te duci și arunci o cutie de carton pe care nu ai transformat-o într-un plan poți să primești o amendă, dacă cineva te vede, dacă îți face o reclamație. Îmi amintesc că am luat o cutie foarte țeapănă și m-am chinuit să o fac plan ca să intre în coșul de reciclat”.

La nivel european, R-Create are deja vizibilitate și a trezit interes în Austria, acolo unde oamenii devin tot mai preocupați de numărul mare de ambalaje de unică folosință. Acest lucru s-a întâmplat în urma unei competiții organizate de poșta austriacă – aceasta are o echipă ce analizează cele mai eficiente soluții de înlocuire a cartoanelor și va testa piața cu ajutorul a 10 000 de bucăți de ambalaje reutilizabile pentru a observa receptivitatea oamenilor. „Noi suntem în discuții cu ei la momentul scalării – după ce vor găsi fluxul optim și soluția pentru consumatori, probabil că vor lucra cu noi, pentru că noi îi vom ajuta să colecteze într-un mod eficient ambalajele și să fie foarte simplu”, a subliniat Linda Vasilescu. Soluția R-Create are tot mai multă vizibilitate, chiar și IKEA Suedia i-a contactat pe reprezentanții startup-ului românesc cu invitația de a participa la o cercetare de laborator oganizată de retailer. În plus, propuneri și întrebări au mai venit și din Polonia și Estonia.

Andreea Huma explică astfel popularitatea proiectului: „Vizibilitatea e foarte mare, pentru că e relativ puțină lume în domeniul ăsta, pentru că este relativ devreme. Dar între devreme și exact la timp este o distanță foarte scurtă”.

Redactia Afaceri Poligrafice

Adaugati un comentariu

Lasă un răspuns

Caută în tot websiteul

Generic selectors
Potrivire exactă
Caută doar în titlu
Caută doar în conținut
Post Type Selectors
ANUNȚURI
COMPANII
EVENIMENTE
Filtrează după categorii
ALTE MODALITATI DE IMPRIMARE & INSCRIPTIONARE
CREATIE & EDITARE & WEB DESIGN
DIVERSE
FINISARE
INTELIGENTA ARTIFICIALA
MARKETING
OPORTUNITATI IN DOMENIU
PACKAGING
POVESTI DE SUCCES
PRODUCTIE PUBLICITARA & SIGNALISTICA & PROMOTIONALE
TIPAR DIGITAL
TIPAR OFFSET
Inchide