Un model de afaceri trebuie în mod constant să fie evaluat și îmbunătățit. Majoritatea producătorilor de ambalaje își diversifică oferta, punându-le clienților la dispoziție multiple servicii.
Principalele modele de afaceri identificate de studiul Smithers Pira sunt: servicii de co-ambalare, studii în rândul consumatorilor, design de ambalaje, testarea materialelor și mentenanța predictivă.
Aceste noi oportunități de afaceri sunt exploatate atât de producătorii și furnizorii de materiale, cât și de convertorii și procesatorii de ambalaje.
Servicii de co-ambalare
Interesul mărcilor comerciale în ceea ce privește externalizarea proceselor de ambalare este în creștere. Unele companii utilizează serviciile de co-ambalare pentru o perioadă scurtă de timp, în încercarea de a micșora costurile pe care le implică testarea unui nou tip de ambalaj. La polul opus se află brand-urile și retailerii care adoptă acest model de afaceri ca parte a unei strategii pe termen lung pentru a minimiza costul deținerii de echipamente și forță de muncă specializate.
Acest model de afacere nu atrage doar firmele care oferă servicii de ambalare, ci și companiile de transport și logistică precum DHL, care asigură și ambalarea secundară a produselor.
Studii în rândul consumatorilor
Se pune un accent tot mai mare și pe înțelegerea preferințelor consumatorilor, aceste informații fiind extrem de valoroase pentru producătorii de ambalaje. Există companii – precum Smurfit Kappa – care au creat o rețea de centre de experimentare pentru a testa impactul pe care îl au ambalajele asupra clienților din magazine.
Design de ambalaje
Proiectarea ambalajelor este un serviciu suplimentar pe care cei mai importanți furnizori de ambalaje îl oferă. Un exemplu în acest sens este Silgan, care a dezvoltat un model în patru etape pentru proiectarea ambalajelor. Clienții pot folosi banca de date pusă la dispoziție de Silgan pentru inspirație, pentru a construi un ambalaj și chiar pentru a primi un prototip 3D al acestuia.
Testarea materialelor
Furnizorii de ambalaje dețin mijloacele necesare pentru testarea materialelor utilizate în procesele de producție. Marile companii dețin laboratoare certificate în care este testată rezistența ambalajelor de-a lungul lanțului de aprovizionare, în condiții climaterice și de transport diferite, informațiile obținute fiind utilizate ulterior în vederea optimizării ambalajului testat.
Mentenanța predictivă
Digitalizarea echipamentelor este un trend aflat în ascensiune și face posibilă monitorizarea de la distanță a componentelor mașinii, adică o modalitate de a anticipa și a preveni defecțiunile care ar putea să apară în timpul procesului de producție. Astfel există un potențial mare pentru aplicațiile IoT de optimizare și eficientizare a proceselor de producție, adică gestionarea fluxurilor de lucru prin intermediul unor senzori. Datele pot fi utilizate pentru reglarea de la distanță a liniilor de producție.
Digitalizarea liniilor de producție va face ca mentenanța predictivă să înregistreze cea mai rapidă creștere dintre toate modelele de afaceri identificate în acest studiu.
„Viitorul modelelor de afaceri și serviciilor din sectorul ambalajelor până în 2022” se bazează pe o cercetare extensivă, care cuprinde interviuri detaliate și discuții cu experți din industrie.